Nu behöver jag lite hjälp att tänka och resonera. Jag vet att Jan ofta pratar gott om Lysa och rekommenderar ett sparande där.
Jag har en portfölj av flera aktier samt en egen fondportfölj med indexfonder. Nu börjar jag fundera på om jag också skulle starta ett sparande i Lysa. Fördelen är ju att det är enkelt och kanske skönt att lägga ansvaret i andras händer. Dock är det ju en högre avgift än om man bara själv spar i indexfonder. Dessutom har ju Lysa gett sämre avkastning än till exempel det hade varit att spara i en billig global indexfond. Dessutom, om Lysa upphör att finnas (min sparhorisont är oerhört lång så eftersom både många bolag och fonder inte överlever speciellt länge kanske inte heller Lysa gör det) så måste man ju hitta annan lösning.
Velar ofta fram och tillbaka på hur jag ska lägga upp sparandet på bästa sätt för att få bäst avkastning på bästa sätt. Fastnat lite i den fällan att det inte räcker med tillräckligt bra (perfektionist nummer 1 tyvärr). Dessutom tycker jag att det är kul med aktier. Alltid innan jag investerat i ett bolag så läser jag årsrapport och kollar att deras trend både är ökad omsättning och vinst osv. Däremot läser jag sedan inte årsrapporter när jag väl äger bolaget och följetongen varje bolag nitiskt eftersom jag har många och en stor spridning för diversifiering. Så stundom tvivlar jag på om jag borde spara i aktier just för att jag inte är ekonomiskt geni eller läser varje rapport eller nyheter som kommer ut. Lyssnar dock mycket på poddradio och allmänna nyheter men följer inte vara bolag till punkt och pricka. Så avseende aktier är väl min oro att bolaget ex ska hamna i en nedåtgående trend osv med tanke på att ny konkurrens kan ske samt även att samhällets förändras och bla bla bla.
Men sedan har jag ju också min egen fondportfölj med indexfonder som ju är billigare än Lysa.
Sorry för lång utläggning.
Sparar ni i Lysa? Hur stor andel av ert totala sparande och totala förmögenhet har ni där?
Hur resonerar ni kring mitt babblande och snurriga tankar?
Hur tänker ni själva?
Jag har nyligen börjat spara i Lysa istället för egna indexfonder. Har konkluderat att du inte kan få en lika stor riskspridning och exponering mot världens bolag billigare själv. Lysa må ha underpresterat en global indexfond men det har att göra med att de också har innehav i tillväxtländer och småbolag som gått lite sämre senaste åren. Dock betyder inte det att de kommer gå sämre i längden, forskningen säger att desto fler bolag i fler länder och branscher du investerar i desto bättre över tid. Om du vill ha lika stor exponering mot småbolag och tillväxtmarknader som i Lysa kommer det inte bli billigare i avgift, dock krångligare. Lysa har också sänkt sin avgift flera gånger och det är inte omöjligt att den trenden kommer fortsätta eftersom de växer.
Om Lysa skulle försvinna, vilket inte verkar troligt i stunden då de är Sveriges största fondrobot och förvaltar över 2 miljarder kronor, så äger du fortfarande fonderna. Du kommer få hjälp att flytta dem till valfri bank där du kan behålla dem eller sälja dem och välja egna fonder.
Vi började med indexfonder 2015 på avanza. Min fru sparar fortfarande i indexfonderna medan jag bytte till Lysa för ett par år sedan, så vi gör både och
Jag sålde inte av mina fonder dock, så de ligger kvar. Men nysparandet går till Lysa. Detta medför såklart att vi har mer i fonderna än vi har i Lysa.
Jag gillar att Lysa sköter ombalansering automatiskt och att det är så smidigt och brett.
Jag sparar också lysa. Om man vill göra det enkelt och smidigt för sig, så är lysa ganska bra faktiskt. Dom har drygt 8000 stycken olika aktiebolag globalt i sin Breda investerings inriktning! Så det det finns ingen enstaka global indexfond som ens motsvarar lysa’s fond. Avgiften är cirka ~ 0.31% per år och har sänkts sex gånger sen dom startade år 2016. Dom förvaltar numera 20 miljarder kr åt över 100.000 kunder
Jag har inga pengar hos Lysa utan vill sköta mig själv och ta fullt ansvar. Men Lysa är säkert bra om man vill att någon annan ska ombalansera åt en.
Jag tycker att historiken är viktigt. Det säger något om hur förvaltningen har lyckats. Vart man ska skicka sina pengar måste inte vara beslut som gäller livet ut. Varför inte skicka pengarna dit de historiskt har haft bäst förutsättningar att växa? Om förhållandena ändras styr man om sina pengar.
Alla positioneringar bygger på historiken. Vad skulle de annars bygga på? Det man kan hoppas på är att gamla meriter sitter kvar. Gör de inte det får man tänka om. Jag ser inte något lustigt i det.
Jag tror inte att det spelar så stor roll om jag själv väljer en passiv sparform eller om Lysa gör det. Det som man betalar Lysa för är väl ombalanseringen. Man köper bekvämligheten helt enkelt. Och det funkar säkert bra.
Jag har lite i lysa oxå för att äga hela höstacken med drygt 8200 stycken olika aktiebolag runt om som sagt (tänk MSCI all countries world index). Till skillnad gentemot alla andra tillgängliga globalfonder som vi kan köpa i Sverige idag.
Lysa 100% aktie bred gillar jag men tycker inte att den är bredare än tex 100% Storebrand global all countries. Lysa har bara 10% extra globala småbolag jämfört med bredaste global indexfond. Samtidigt minskad riskspridning då den överviktar smal index Sverige med 20% Extra. Det är fakta. Sedan får man tro vad man vill . .
Sedan kan man välja något som liknar Lysa till 98-99% på Avanza. Avanza Auto 6 lite dyrare total avg 0,36% .
Utan att gå in i detaljer alla 3 st allternativ är riktigt bra långsiktigt .
Om man ska följa pensionsmyndigheten rek ska man välja en global indexfond som kostar max 0,20% i förvaltnings avg . Den gillar jag bäst
Jag gillar också avansa men alla deras alternativ äger ju som mest lite drygt 2500 st olika bolag globalt om man vill ha det enkelt & smidigt med 1 globalfond och eventuellt komplettera med 1 emerging markets fond. Och då nästan inga små eller medelstora bolag alls i deras fondutbud av indexfonder. Men som sagt jag kör avansa global + em fonden också för att sänka plattforms risken.
2500st 100% aktier globalt borde räcka och blir bredare än 80% globalt + 20% Sverige på Lysa .
Även om du väljer 100% Plus Allabolag Sverige index slår du 95% av alla småsparare på börsen i riskspridning .
Argumentet är väl att det oftast beror på tur. Om avkastningen kan förklaras av någon riskfaktor så kan du väl få samma exponering med exempelvis faktor ETF:er, men med högre avkastning, på grund av lägre avgifter?
Hur menar du med att ta fullt ansvar? Att använda lysa tycker jag verkligen inte är mindre ansvarsfullt än att tex köpa indexfonder på Avanza. Jag använder lysa inte för att jag saknar kompetens eller vill ”slippa” ta ansvar för mina pengar, utan för att skapa mindre huvudbry.