Jag menar att jag vill ta ansvar löpande hela tiden. Passivt sparande betyder att man bestämmer sig vid en tidpunkt och låter det sen löpa på i samma spår. Det måste ju inte betyda att man är ansvarslös men man litar på att det beslutet är det bästa i varje situation. Jag gör inte det.
Lysa eller index på Avanza spelar mindre roll så som jag ser det. Om man nu inte vill köpa funktionen med automatisk ombalansering, då är väl Lysa valet.
Jag kör en del på Avanza auto… Det är mest för att det är bevämt och att jag har allt annat på avanza (bolån, sparkonto, fonder). Det är bara lönekonto jag har i annan bank.
Har klurat lite på lysa…men gillar att ha allt på ett ställe…
På Lysa får man Lysa fondrobot men på Avanza får man Avanza Auto fondrobot. . Bara på Avanza kan man välja mycket annat och ångra sig nästa dag för att byta igen .
Velar hela tiden så mycket om jag ska spara i Lysa eller bara köra på indexfonder själv med låg avgift. Lade ändå in en första slant i Lysa nu men har lite obehag i magen, varför har jag absolut ingen aning om. Kanske att det känns spretigt att både ha enskilda aktier, indexfonder och nu Lysa. Som att jag inte kan bestämma mig för en tydlig strategi.
Hej, funderar på att investera i Lysa men blir fundersam när jag via allabolag ser att Lysa AB 559028-0821 gått ca 300% back sedan 2017. Hur tänker du?
Väldigt intressant, det var något jag inte hade kollat upp. Vad säger ni andra om det? @janbolmeson@carolinebolmeson
När du öppnat mina ögon för detta roade jag mig med att kolla Savr, där jag har en del innehav, de gör ännu större förluster
Har sparat månadsvis i Lysa sen början av 2018. Har aldrig gjort några uppehåll i sparandet, bara ökat det. Utöver Lysa har jag en större portfölj indexfonder jag haft länge, en mindre portfölj aktiva fonder, mindre portfölj aktier och en mindre portfölj ETF:er, en mindre portfölj räntefonder. Allt detta kan jag sedan jämföra med varandra och då är det Lysa som blir något slags benchmark. Klarar jag med mina egna val slå Lysa? Jag kan avslöja att det är lite si och så med det
Lysa har en bredd som inte jag har i mitt manuella sparande, lysa har en automation som inte jag har i mitt manuella sparande, lysa har inga känslor som jag har i mitt manuella sparande. Det är detta som gör lysa till lysande!
Lysa har slagit min egna indexfondportfölj senaste året där lysa ligger plus 1,3% medan min egna indexfondportfölj ligger på -1,5%. Aktierna har gått +8,8% senaste året. ETF:erna 4,1%. Kollar man tre år bakåt så har aktierna och etf:erna gått betydligt sämre än Lysa. Indexfondportföljen har gått två procentenheter bättre. Aktiva portföljen ligger sämre både ett år bakåt och tre år bakåt.
Jag har också reagerat på att en global indexfond hittills avkastat bättre.
Jag läste någon här som beskrev sitt sparande i tre enkla delar: Bankkonto, sedan Lysa 50/50 som buffert och resten i globala indexfonder. Det är kanske där Lysa passar bäst in, som buffert, snarare än för långsiktigt sparande? Jag har Lysa 50/50 och kommer nog att se den delen som buffert framöver.
Det finns anledningar till det, tex EM har de senaste gått sämre än DM.
Jag har istället 2 konton hos Lysa, 100% Aktier och 100% Räntor. Tänker spara i 100% Aktier långsiktigt för nu och på sikt vikta om och lägga lite mer i räntehinken som ett kortsiktigt buffert (i kombo med sparkonto) men vill ha möjligheten att vid behov enbart plocka ur räntesparandet när börsen är sur.
Personligen tycker jag mix portföljer blir lite väl mkt mellanmjölk
Precis min fundering, att vill man ta ut så vill man ju göra det från räntedelen. Om man ändå inte har allt i Lysa så kan ju ombalanseringen kvitta. Tack, så ska jag också göra!