Jag har precis kommit igång med Lysa’s fond robot nu i somras, det verkar vara en finurlig & smart liten spar tjänst, om man vill ha det enkelt & smidigt med valfri eller rekomenderad mix av globala räntor och aktier. Men jag tänkte vi kunde avhandla den globala delen först och främst dvs - Lysa Aktier C - i denna forumtråd? Alltså aktiedelen i Lysa Bred
För den oinvigde så placerar Lysa fond i fond robot i bland annat Vanguards & iShares fond & ETF sortiment som ju annars är svårtillgängliga på grund av insättnings krav på ~ 1 milj euro för privatkunder!
Genom Lysa Aktier C så investerar man totalt i cirka 9600 stycken olika bolag runtom i världen.
En extremt god diversifiering med andra ord…Så vad tror ni forum rävar om Lysa’s globala investeringar?
Brett och bra. Svårt tt göra bättre själv. Automatiken med månadsspar och automatisk ombalansering minskar risken för beteendemisstag.
Det ändå som sticker ut lite sämre är deras Sverigedel. Den är inte tillräckligt bred (enligt mig).
Ja jag funderade oxå på tex köpa tex V3AA etf’en tidigare men även om man köper för x antal hundra tusen i stöten så blir det smidigare och billigare genom Lysa direkt! Dom tar bara ~0.136% per år i förvaltningskostnad för sin globala exponering emot både små, medel samt stora bolag världen över! Samt noll i fond provision
Jag ser i https://lysa.se/whitepaper/ där man hittar alla intressanta detaljer om vilka fonder och ETF;er som ingår i den Breda inriktningen.
Bland annat detta:
"2b. Val av fonder och ETF:Er som bäst representerar varje tillgångsslag
Lysa har ett brett investeringsuniversum och kan investera i samtliga fonder och ETF:er som handlas på etablerade marknader. Lysa genomför återkommande analyser av fonder och ETF:er för att välja ut de fonder som bäst representerar de önskade tillgångsklasserna, antingen för sig eller i kombination med andra fonder.
Vi undviker normalt fonder och ETF:er som är aktivt förvaltade och föredrar att investera i indexfonder.
Fondanalysen görs per deltillgångsklass. För varje deltillgångsklass identifieras de fonder som bäst representerar deltillgångsklassen, antingen för sig eller i kombination med andra fonder. Analysen omfattar:
Fondavgifter . Lysa eftersträvar att investera i fonder som tillhör de med lägst avgift inom sin respektive tillgångsklass
Transaktionskostnader i fonden . Lysa eftersträvar att välja fonder som handlar effektivt och till låga transaktionskostnader
Courtage, spread och settlement fees . Lysa eftersträvar låga kostnader förknippade med att förvärva och avyttra fonden
Hur fonden handlas . Så kallade börshandlade fonder, ETFer, kan handlas när som helst under dagen. En traditionell fond handlas direkt hos fondbolaget vid ett tillfälle varje dag. Lysa har inga preferenser mellan vanliga fonder och ETF:er. Lysa handlar enbart på välrenommerade marknader
Fondens likviditet och storleken på kapital som fonden förvaltar . Lysa föredrar att investera i likvida fonder som är lätta att köpa och sälja utan att påverka marknadsprissättningen
”Tracking difference” och ”Tracking error” . Lysa utvärderar hur väl fonden följer sitt underliggande index. Vi föredrar fonder med så låg avvikelse som möjligt
Fondens hemvist . Vi föredrar fonder som uppfyller UCITS-kraven och står under tillsyn av en tillståndsmyndighet inom EES
Hur fonden replikerar sitt underliggande index (fysiskt eller syntetiskt). Lysa föredrar fysisk replikering
Renommé . Lysa väljer enbart fondförvaltare som är stabila och har kapacitet att förvalta fonden.
Skattesituation för fonden . Lysa investerar i fonder som är domicilierade i EES och har en effektiv skattesituation. Utöver fondens hemvist kan denna påverkas till exempel av på vilken marknad den handlas. Vad fonden investerar i och om fonden är utdelande eller ej."
Nja om det är lika bra investering som det verkar? Har bara en liten del av tillgångarna placerat hos Lysa ännu. Men det känns som jag borde kliva in med mera! Känns som en klockren fond robot ju!
Ja, det är ju därför jag brukar tjata om att man ska ha den som basen i sitt sparande. Själv är det min enskilt största investering och rekommenderar den till allt och alla.
Enda nackdelen är deras 20% home bias som investeras i en Öhman-fond som endast har 70 från Sveriges nästan 400 bolag. Oavsett om man kör Lysa Bred eller Lysa Hållbar. Och fonden har endast 2% små bolag som historiskt gått bättre än stora bolag (en vanlig Sverige-fond har runt 10% små bolag).
Sen ska man inte glömma bort att allt som heter Vanguard försvinner om man kör Lysas hållbara alternativ. Då får man en globalfond och en Sverigefond. Noll tillväxtmarknad, noll småbolag.
Om det bara är procent i avgift så spelar det väl ingen roll om man köper lite hela tiden eller större summor?
Klockan är sju på morgonen och jag är nyvaken så kanske läste helt fel
Work around är annars Degiro med 0.1% växling som endast avgift om du månadssparar.
Ja 20% home bias är en non started för mig. Aldrig i livet att jag stoppar 20% av mina tillgångar i svenska bolag. Love them or hate them det är fortfarande grotesk övervikt mot för verkligheten.
Är inte detta lite märkligt? Endast två fonder? Tänker att en robot ska ju va så väldigt bra spridning? Det kanske räcker… jag blev bara väldigt förvånad… dessutom inga småbolag eller tillväxt… märkligt…
Inte så märkligt egentligen om man tänker efter… Vill en ha fonder med hög ESG profil så tenderar det att bli väldigt dyrt om man ska exponera sig mot tillväxtmarknader och småbolag. Lysa vill hålla sina kostnader så låga som möjligt, för att vara konkurrenskraftiga.
Är inte en helt enkel diskussion då det inte finns något rätt svar. Även Barras var ju inne på att en överexponering mot ens hemmamarknad kan vara relevant.
Vet inte riktigt vad du tänker på? Om du tänker på det breda alternativet så är det ju för att det är en fond-i-fond för av administrativa och legala skäl (blir billigast så). Angående den hållbara delen så är det något som LYSA har fått relevant feedback på.
Jag tänker att det är fler olika fonder i den breda inriktningen än den hållbara. Förstår att det såklart försvinner mängder av bolag vid hållbart men blev bara lite förvånad att det ”bara” var två fonder och inte tillväxt mm men det kanske jag som tänker fel Det är säkert fullt tillräckligt bara jag som inte hänger med
Man vill ju spara både brett och hållbart så det blir lite ångest när man måste välja
Hej Jan så du är nöjd med Lysa? Det känns som Lysa’s breda investerings alternativ är en mera globalt diversifierad riskspridning som bas för mellanhink & passiv hink. Än dom index fonderna jag har idag hos Avanza. Lite häftigt att bla professorn på Handelshögskolan är med och styr skutan oxå Tror jag omfördelar hinkarna lite snart.
Så här ser Lysa’s Aktier C andelsklassen ut i region fördelning nu den sista augusti - 2021 enligt Morningstar’s Portfölj sida!
Exponering
Sektor Region Land
vs. Index
Region
Fond %
Index %
Nordamerika
52,32
62,25
Storbritannien
5,10
3,82
Europa utvecklad
16,19
12,96
Europa, tillväxtmarknader
0,64
0,58
Afrika och Mellanöstern
1,61
1,15
Japan
7,58
5,84
Australasia
2,12
1,81
Asien utvecklad
4,87
4,42
Asien, tillväxtmarknader
8,12
6,08
Latinamerika
1,46
1,08
Per 31 aug. 2021 | Index: MSCI ACWI NR USD | Sektordata baseras på den omskalade långa positionen av aktiekapitalet. | Source: Holdings-based calculations.
Jag antar att det är en del här som sparar i Lysa’s två olika global fonder? Intressant att dom inkluderar drygt ~ 4500 stycken små och medelstora bolag iom att dom kör med Vanguards globala småbolags index fond i den Breda inriktningen…
Njae… vet inte riktigt om jag håller med här. Du får gärna utveckla, för jag får det till färre antal bolag, inte alls lika bra fördelning mellan små och stora bolag, ingen räntedel och sämre hållbarhet…
Ja, jag är nöjd och ja, jag upplever det också. Sedan upplever jag också att LYSA får väldigt lite credd för sin räntedel som är bättre än något man kan sätta ihop själv.