Lysa Bred - falsk marknadsföring med den svenska delen i en relativt smal Sverige-fond?

Hej,

Har rätt länge stört mig på att Lysa valt 20% Öhman Sverige marknad Hållbar i sin breda portfölj och funderar på att anmäla dom för missvisande marknadsföring.

Fonden innehåller 76 värdepapper på Stockholmsbörsen som har 380st aktier listade, följer ett relativt smalt index (OMX Stockholm Benchmark Capped Gross Index) och hade under 2020 ett tracking error på hela 1,5.

Jag har kontaktat deras kundsupport som säger att dom valt fonden tack vare låga avgifter. Men när jag börjar förlora avkastning på dumsnålhet i deras förhandlingar så känns det inte helt ok. Bara i år har den gått ett par procent sämre än Plus allabolag:

Finns det inte fler som stör sig på detta? Vart kan man anmäla sånt här om det inte blir bättring snart? FI?

10 gillningar

Jo jag!, lite märkligt att Lysa har valt den smala vägen för Sveriges aktiedel! Om vi tittar i deras White paper! så har dom enligt stycke 2b, en sannerligen intressant riskspridning i uppåt ~ 10.000 stycken olika bolag globalt, inklusive tillväxt marknaderna. Genom sina innehav i Vanguards olika ETF’er och aktiefonder. Även en mindre andel ~ 13% av totalen i små/medelstora bolag globalt. Vi får hoppas på en översyn vad gäller den svenska aktiedelen snart!

1 gillning

Jag håller med 100%. Fonden har gått 5% sämre sen i november 2020, helt sjukt.

Tyvärr är PLUS-fonden rätt så ny så vi kan inte testa längre bak i tiden. Tillåter vi oss jämföra med en indexnära fond såsom SEB Sverige Indexnära ser vi att Öhman tappat 14% sen 2017, helt sjukt.

För min egen del har jag slutat använda Lysa pga detta.

Tyvärr tog det alldeles för länge för mig att förstå att de använde Öhman även för den breda portföljen, det var faktiskt detta forum som gjorde det klart för mig. Självklart borde jag lusläst deras whitepaper, men istället hade jag kollat https://lysa.se/avkastning/.

Väljer man “Hållbar” syns detta:

Väljer man Bred syns detta:

Att man väljer att skriva “MSCI Sweden Gross Dividend” och “MSCI Sweden Small Cap Gross Dividend” istället för “Öhman Sverige Marknad Hållbar A” trodde jag betydde att man hade en bredare lösning. Ack så fel jag hade. Varför skriver man inte “Öhman Sverige Marknad Hållbar A” på Bred också?

2 gillningar

Det förklarar dom i deras white paper som jag länkade till här ovan! Där beskriver dom alla detaljerna. Rekommenderas :slightly_smiling_face:

Har inte hållbara fonder generellt gått sämre under denna period?

Var i whitepaper beskriver de varför de valt att skriva “MSCI Sweden Gross Dividend” för Bred istället för att skriva “Öhman Sverige Marknad Hållbar A”?

1 gillning

Jo, och exakt därför borde inte denna fond finnas i en “Bred” portfölj.

En annan fondaktör med extremt hållbara fonder är SPP’s Plus-fonder. T.ex. i Bästa fonderna 2021 är alla fyra aktiefonderna inom “Bästa hållbara påverkansfonderna” från SPP’s Plus-fonder.

Så då kan vi jämföra två väldigt hållbara alternativ mot varandra. 16% underprestation, tack så mycket.

@Lysa @Lysa.Kundservice @OscarLysa
Kan ni vänligen redogöra för hur ni välja in (och framförallt behålla) hela 20% av denna smala fonden i er ”Breda” portfölj? Känns som att ni för oss kunder bakom ljuset! Om jag väljer en bred portfölj vill jag inte ha en fond som exkluderar över 300 bolag på Stockholmsbörsen som dessutom inte ens klarar av att följa sitt eget jämförelseindex. Någon självbevarelsedrift och yrkesstolthet måste ni väl ändå ha?

5 gillningar

Tack för heads up. Jag var på väg att sälja av en del av mina indexfonder för att flytta pengarna till Lysa, men har pausat den processen nu.

2 gillningar

Jag har kontaktat LYSA för att se om vi kan få något svar. Jag har mina egna spekulationer men tänker att det är bättre om de kan svara själva. :slight_smile:

20 gillningar

Sedan start har Lysa stuvat om i sina fonder för att få ner avgiften.
Denna “smygsänkning” är fördelaktig för Lysa ur ett marknadsföringsperspektiv.
Dock om detta görs på bekostnad av att kompromissa på den marknadsviktade portföljen i respektive faktor
så är det ju föga värt för sparare som tror att dom får just detta i och med den breda inriktningen.
Jag skulle gärna på hemsidan vilja se tracking error på Lysas portfölj gentemot deras pro forma portfölj:

• 58 %MSCI World Net Dividend
  • 17 %MSCI Sweden Gross Dividend
  • 12 %MSCI Emerging Markets Net Dividend
  • 10 %MSCI World Small Cap Net Dividend
  • 3 %MSCI Sweden Small Cap Gross Dividend

Jag var definitivt under intrycket att Lysas breda fond faktorvis följer sitt index väldigt nära (tracking error < 0.5%)
när jag läste deras white paper för några år sedan, men i själva verket liknar det mer en EIF (Enhanced Index fund).

Tack @Alec för att du belyste detta!

6 gillningar

Jag håller med, gillar inte alls öhmanfonden.

Tror ni det är pga jäv man har valt öhman?

Ordförande tidigare VD på öhman fonder?
Mumma att trycka in kunderna i gamla kollegornas fonder? :smirk:

Skämt o sido, jag gillar lysa, hade gärna betalt nån punkt extra för att få en neutral exponering mot hela Stockholmsbörsen utan någon hållbarhetsbias

3 gillningar

Precis, säkert fått en härlig muta på sidan av ala Ernstberger… Oroväckande tyst från Lysa i denna tråden hittills…

2 gillningar

För att de inte har svarat på en söndag…?

15 gillningar

Det är helg och semestertider. Även fondförvaltare behöver vara lediga ibland.

4 gillningar

Det var hälften skämt och hälften allvar :kissing_heart:

Haha, jag har pratat med både @OscarLysa och Patrik på LYSA idag (trots att det är söndag och semester). De har lovat återkomma inom kort, de försöker ha lite semester med familjerna.

Jag är ganska övertygad om att det inte handlar om jäv. Min upplevelse är att det handlar mer om praktiska detaljer än något annat. Men de har lovat återkomma så behöver vi inte spekulera. :+1:

17 gillningar

Business never sleep, dags för Patrik att släppa sargen och gå upp ur hängmattan nu! Skämt åsido, är ju trots allt ett tag kvar till nästa kvartalsskifte så han hinner nog zippa i sig Pina Coladan innan merparten av oss lämnar. :wink:

1 gillning

Intressant tråd, blir nog att lämna Lysa om inte en snabb förändring är på gång.

Jag skulle inte kalla det falsk marknadsföring. Men det är definitivt något jag inte gillar. Det är en smal ESG fond i 20% av portföljen, inte direkt lämpligt i en bred portfölj med så mycket home bias.

1 gillning