Verklig jämförelse LYSA, OPTI, Better Wealth, Fundler

Hej på er!

Uppdatering 2021-01-13: Lagt till framtida investeringar för LYSA.
Uppdatering 2021-01-12: Efter att ha läst diskussionen om opartiskhet eller inte vid jämförelse av fondrobotar bestämde jag mig att även lägga till Fundler. Samma premiss gäller där, har helt gått på deras rekommendationer.

Jag läste @janbolmeson artikel om de tre bästa fondrobotorna och jag har bestämt mig att testa alla tre. Tänkte att jag kan dela med mig vad de olika ger för eventuell avkastning och kommer redovisa resultatet månadsvis. Jag har helt och hållet gått på deras förslag, jag har inte pillat någonting med fördelningarna mellan aktie, räntor, råvaror eller alternativa investeringar.

Anledningen till sparandet är ett mindre arv från min mor, tanken är att eventuella framtida barn ska ha lite nytta av pengarna. Tidshorisonten är minst 20 år, oklart om jag kommer använda alla tre plattformarna under hela tiden. Kommer varje månad sätta in 360 kr per plattform och helt enligt de olika plattformarnas förslag. Tanken är att jag ska redovisa månadsvis hur varje plattform går.

Så här ser framtida portföljer ut:

LYSA
Bred 100% aktier. Uppdatering från @OscarLysa som gav mig fördelning på framtida investering. Avgiften för LYSA blir ca 0,394% per år.

LYSA
Typ av tillgång Inriktning Fond Andel
Aktie USA Vanguard S&P 500 UCITS ETF 15,20%
Aktie USA Vanguard North America UCITS ETF 14,90%
Aktie USA iShares S&P500 5,90%
Aktie Europa Vanguard FTSE Dev Eur UCITS ETF 14,00%
Aktie Europa Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF 0,90%
Aktie Utvecklingsmarknader Vanguard FTSE EM UCITS ETF 11,20%
Aktie Japan Vanguard FTSE Japan UCITS ETF 5,00%
Aktie Pacific Vanguard FTSE Dev Asia Pac ex Jap UCITS ETF 2,90%
Aktie Globala Småbolag Vanguard Global Small Cap Index Fund 10,00%
Aktie Sverige Öhman Sverige Marknad Hållbar A 20,00%

OPTI
Fördelning: 75% aktier, 15% räntor, 10% Råvaror.

Typ av tillgång Inriktning Fond %
Aktie Utvecklade marknader Swedbank Robur Access Global A 43%
Aktie Tillväxtmarknader SPP Emerging Markets SRI 16%
Aktie Sverige SEB Hållbar Sverige indexnära 13%
Aktie Små bolag, utv. Marknader Handelsbanken Global Småbolag 4%
Räntor Nominella obligationer Öhman Obligationsfond A 5%
Räntor Realränteobligationer Danske Invest Global realräntor 5%
Räntor Företagsobligationer JPMorgan Funds - Global Corporate 4%
Räntor High Yield-obligationer Goldman Sachs Global High Yield 1%
Råvaror Råvaror Handelsbanken Råvarufond A1 SEK 10%
101%

Avgiften för OPTI är 0,82% per år.

Better Wealth
Generell strategisk - Extra hög risk.
Fördelning: 92% aktier, 5% räntor, 3% alternativa.

Aktie Globala aktier småbolag iShares MSCI World Small Cap 17,09%
Aktie Svenska aktier småbolag XACT SVENSKA SMABOLAG UCITS 13,06%
Aktie Amerikanska aktier ISHARES CORE S&P 500 10,41%
Aktie Globala aktier momentum Vanguard Global Momentum Factor UCITS ETF 9,15%
Aktie Svenska aktier XACT OMXS30 9,02%
Aktie Globala aktier hög kvalitet ISHARES EDGE MSCI WRLD QLY FCTR 7,78%
Aktie Globala aktier tillväxtmarknader ISHARES CORE EM IMI 5,57%
Aktie Storbritannien aktier ISHARES FTSE 100 5,24%
Aktie Asien ex Japan aktier Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF 5,07%
Aktie Globala aktier låg volatilitet ISHARES EDG MSCI WLD MNVL 5,07%
Aktie Europeiska ex Storbritannien aktier Vanguard FTSE Developed Europe ex UK UCITS ETF 3,33%
Aktie Japanska aktier Vanguard FTSE Japan UCITS ETF 1,49%
Räntor Globala statsobligationer iShares Global Aggregate Bond UCITS ETF 2,80%
Räntor Globala statsobligationer tillväxtländer USD Vanguard USD Emerging Markets Government Bond UCITS ETF 1,60%
Alternativa investeringar Alternativa fastighetsbolag SPDR FTSE EPRA EUROPE EX UK REAL ESTATE 3,31%
99,99%

Avgiften för Better Wealth är 0,36% per år.

Fundler
Risknivå: Potential, strategi smart index.
Fördelning: 100% aktier.

Aktie Svenska småbolag 90 svenska småföretag 10%
Aktie Nordiska Högutdelare 50 Nordiska Högutdelare 8%
Aktie Nordiska framgångsföretag 75 nordiska framgångsföretag 8%
Aktie Europeiska kvalitetsföretag 180 europeiska kvalitetsföretag 15%
Aktie Amerikanska succeföretag 500 amerikanska succéföretag 15%
Aktie Amerikanska tillväxtföretag 800 amerikanska tillväxtföretag 10%
Aktie Tillväxtmarknader 2 000 företag från tillväxtmarknader 20%
Aktie IT företag global 150 IT Företag Från Hela Världen 15%
101%

Avgiften för Fundler är 0,2% per år.

3 gillningar

Lysas avgifter och fonder är väldigt lätta att se innan man startar sparandet. Efter att ha gått igenom alla frågor får man ett förslag där det finns några knappar man kan klicka på för att se.

Knappen precis bredvid ”gå vidare”.

Och det är innan man öppnat ett konto och satt in pengar. Håller dock med att för transparensens skull borde avgift stå vid ”investeringsförslag” innan man kan klicka på ”gå vidare”:blush:

1 gillning

Däremot är optis bättre, man måste scrolla förbi för att kunna gå vidare och starta sparandet.

1 gillning

Jo, där såg jag den men antecknade inte ner den. Går jag in på LYSA-kontot nu hittar jag inte min förväntade avgift för året, vilket jag gör på både Better Wealth och OPTI.

På LYSA står det endast 0 kr i förväntade avgifter.

Vilket kul initiativ! :+1: Keep us posted.

En läsare Andreas Lindhe har gjort det här ett tag med LYSA vs Opti. Jämförelsen är mellan LYSA 68% och Opti 8. Måste säga att de är väldigt likvärdiga. Angående LYSAs exakta fondfördelning, låt oss se om @OscarLysa kan tänka sig dela ut infon. Jag har fått den men jag vet inte om jag får lägga ut den publikt.

Sedan start 2019-05-29

Utvecklingen 2020

2 gillningar

Ah, jag letade i forumet men måste ha missat Andreas jämförelse!

Kommer att posta uppdateringar varje månad, första insättningen blir nu i slutet på januari, så första vettiga uppdateringen blir i mars.

Angående Lysa fondfördelning så står det ju iaf vilka fonder/ETF:er man får här https://lysa.se/whitepaper/#whitepaper-anchor-2b (scrolla ner en bit). Menar ni dock exakt hur mycket man får av varje fond så framgår det kanske bara om man startar ett sparande… Men ni kan kolla på Lysakoll . Lägg bara till ett konto och dra i slidern för aktier/räntor…

2 gillningar

Jo, white paper har jag sett.
Men jag har gjort som du skrev, starta ett konto. Då ser jag inte vilka fonder framtida månadsinsättningar kommer att placeras i, utan endast mitt innehav (som nu är 0 kr, första insättningen sker i slutet av januari.)

Ja så var det nog ja… innan pengarna har investerats ser man inte det.

Nej de visar fördelningen och fonderna med förenklade namn också innan du startar kontot. Men de är inte lika tydliga som opti eftersom man måste klicka på två olika knappar för komma dit.
Samtidigt, måste man se exakt innehav? Jag använder ju tjänsten för att jag vill att de ska göra allt åt mig. :thinking: (i ditt fall är det ju intressant att se).

3 gillningar

Ja, det har du helt rätt i.
Men jag skulle gärna se vilka fonder de planerar att investera i framåt. Även om jag låter dem göra jobbet så är jag intresserad av vad de investerar i.

För Better Wealth och OPTI var det väldigt lätt att se framtida investeringar.

Detta är en liten piss i Östersjön, men jag gillar transparens och tydlighet. :slight_smile:

Låt oss pinga @OscarLysa och se om han kan upplysa oss. :slight_smile:

Absolut!
Men helst av allt skulle jag vilja se framtida köp och beräknade avgifter på mitt konto!
(Men som sagt, detta är en liten detalj som kommer ordna sig efter första insättningen)

Du kan ju skriva i en sparsumma så räknar de ut hur mycket avgifter det kommer vara och vilka fonder som köpa i vilken storlek.

2 gillningar

Kan bara hålla med! Vilket roligt initiativ @OscarW och jag hoppas vi på Lysa får förtroendet att vara med under hela perioden!

Som ni säkert redan vet så ger en investering i 100% Lysa BRED en fördelning mellan 80% Lysa Aktier och 20% Lysa Sverige Aktier och den sammanlagda portföljen kommer därmed se ut enligt följande.

Fond Inriktning Andel
Vanguard S&P 500 UCITS ETF USA 15.2%
Vanguard North America UCITS ETF USA 14.9%
iShares S&P500 USA 5.9%
Vanguard FTSE Dev Eur UCITS ETF Europa 14.0%
Lyxor Core Stoxx Europe 600 (DR) UCITS ETF Europa 0.9%
Vanguard FTSE EM UCITS ETF Utvecklingsmarknader 11.2%
Vanguard FTSE Japan UCITS ETF Japan 5.0%
Vanguard FTSE Dev Asia Pac ex Jap UCITS ETF Pacific 2.9%
Vanguard Global Small Cap Index Fund Globala Småbolag 10.0%
Öhman Sverige Marknad Hållbar A Sverige 20.0%

Detta kommer ge en totalkostnad på ca 0.394%, marginellt lägre än ovan beroende på att jag nu använt uppdaterade siffror för underliggande där den årliga avkastningen för Öhman Sverige Marknad Hållbar A har sänkts något. Avgiften består av 0,24% avgift till Lysa, 0,124% avgift för underliggande fonder samt ca 0,03% i transaktionsavgifter. Anledningen till att jag skriver ca gällande transaktionsavgifter är att dessa beräknas en gång per år (under Q1) och baseras på totala transaktionskostnaderna i förhållande till den genomsnittliga fondförmögenheten. De kan alltså variera något beroende på hur mycket affärer som har gjorts under mätperioden.

Gällande framtida investeringar så kommer vi investera enligt ovan fördelning för alla kunder som har 100% Aktier Bred. Jag skulle dock vilja slå ett slag för att hålla utkik på vår blogg kommande veckor för vi har förhoppningar om att kunna göra vissa förändringar för att kunna sänka avgiften för underliggande fonder, detta är som ni kanske vet något vi jobbar hårt för. På bloggen publicerar vi även eventuella förändringar i sammansättning och/eller fördelning.

12 gillningar

Tack för svar, @OscarLysa!

En fråga om framtida investeringar, kommer ni alltid köpa in samma fonder eller sker ombalansering genom förändring av inköp?

Om man nu verkligen ska jämföra dem, så är det väl inte bara ekonomiskt? :slight_smile: Jag valde tex bort Opti för att det bara är en app, jag vill ha en hemsida att logga in på och se på grafer på stor skärm. Så lätt var det för mig att välja Lysa över Opti. Har inte alls koll på varken prestation eller avgifter (mer än det jag hört Jan säga).

1 gillning

Ja, jag håller med dig till fullo om att Opti borde skaffa en hemsida. Var på väg att hoppa att använda dem, men jag tog med dem för jämförelsens skull. Hade jag inte velat jämföra, då hade de försvunnit.

Kommer att komma ett inlägg i början av februari om hur min upplevelse hitintills har varit mellan de olika fondrobotarna.

Rolig idé!

Men tänk över om du verkligen kommer orka månadsvis rapportering.

Om vi verkligen vill kunna dra slutsatser om strategierna så måste du ju hålla på ca 15 år.
Kanske halvårsvis eller kvartal är bättre intervall?

Även om du är entusiastisk nu i början förstås.

2 gillningar

Hej Magnus!

Jag kommer orka månadsvis rapportering iaf 1 år. Jag gör månadsuppföljning på hela ekonomin varje månad så att lägga in det här är inte ett så stort jobb.
Men sedan får vi se hur de olika utvecklar sig under åren, kan mycket väl bli så att någon av dem försvinner efter tid. :slight_smile:

2 gillningar