Varför rekomenderas Lysa OCH OPTI

Hej

Lyssnade på ett podavsnitt där Jan rekommenderade Lysa och Opti men sa att många andra fondrobotar rör han inte med tång.

Vet någon varför man rekommenderar OPTI som är förhållandevis dyr gentemot LYSA som jag förstår att han rekommenderar . Känns lite som dom står på vars en sida avgiftsmässigt.

Sen blir jag ju såklart nyfiken på varför han inte rör några av de andra med tång som han uttryckte det.
Själv har jag Fundler , ingen speciell anledning mer än att den såg ut att ha relativt låga avgifter , det tekniska upplägget med spridning och risker är jag inte expert på (därav har jag fondrobot) Jag är lång i sparandet 10-20år.

Synpunkter på Fundler - för och emot tas gärna emot.

Är LYSA bäst om det nu går att ställa en sån fråga (hur långt är ett snöre) :slight_smile:

Jag har skrivit en hel del om det i andra trådar. Men så här tänker jag i korthet:

• LYSA - billigast men upplevs lite användarmässigt lite tråkig och finns inte som app i App Store / Google Play.

• OPTI - dyrare än LYSA men har en app, vilket gör den enkel att komma igång för dem som lever i en “mobile-first”-värld, typ alla yngre än mig som börjar bli gubbe på 40 år. Bättre att de kör Opti som är lite dyrare än något sämre alternativ. Sedan kör de mycket rabatter som gör att man kan komma ner på LYSA-nivå, men det pallar jag sällan ha koll på. Därför lite minus.

• Fundler - följer inte forskningen utan tiltar sina portföljer mot det som gått bra historiskt. Således ingen större skillnad mot en aktivt förvaltad fond. Jag ogillar även hur de - i alla fall förut - marknadsförde sig. T.ex. med billigast och bäst, men det var två helt olika lösningar. Så lite minus.

• BetterWealth - deras billiga indexportfölj är väldigt bra. Men det är inte deras kärnprodukt och min upplevelse är att den aldrig riktigt kommer prioriteras framför den dynamiska modellen. Jag själv tror inte på den dynamiska modellen, således får de lite minus för det.

• Storbankernas fondrobotar - halvhjärtade försök som ofta är dyra.

6 gillningar

Hej Jan

Då hänger jag med lite mer om bakgrunden på vad som skiljer hur de olika robotarna jobbar och hur resonemanget kring dina rekommendationer går.

Tack för svar

Se även artikel nedan:

2 gillningar