Vad tänker ni om detta?
Ska de öka sin Sverigeandel nu tex?
Såg det. Däremot finns inget mer att läsa. Har letat överallt i appen och avtalen. Vill gärna höra mer om detta. Vad kommer det innebära i praktiken?
Att de inte verkar lika trygga i vad de gör som konkurrenten Lysa. Eller så har de alldeles för kul när de gräver ned sig i statistiken. Först hade de övervikt Sverige. Sedan tog de bort den. Nu detta. De var ju själva inne på att man skulle undvika pillandet men nu är det helt plötsligt en del av deras affärsidé?
0,5% är fortfarande inte en låg avgift.
Edit//
Är det bara mellan råvaror, aktier och räntor eller även inom aktiedelen?
Ping @Jonas-Opti?
Jag är inte kund själv men står det inte mer i det bifogade avtalet vad det handlar om?
Och vad är oddsen att dom lyckas växa pengar snabbare så här?
Pratar vi Nordnet Smart 2.0 ?
Jag har försökt hitta i avtalen, men går bet.
Är detta ett val, eller är det för alla?
Man kan inte rekommendera Opti till nybörjare / de som inte vill bry sig. Det är för lätt att göra fel där, och man vet inte vad de har för tjänst om ett år. (Plus dyrt förstås.)
Jag har en del bekanta jag skickat till Lysa, och det är skönt, för tjänsten är likadan som när jag rekommenderade den. Har inte behövt ge någon specifik support till dem.
Ja, detta vill man höra mer om! Eller menar de bara att de ska vara nån extra ombalansering? Eller menar de att helt kunna ändra fördelningen mellan/inom tillgångsslagen i respektive portfölj?
Man måste signera ett avtal först för att det ska börja gälla, men jag vet inte om man har något val som ny kund eller om man kan fortsätta att ignorera uppmaningen om att signera nytt avtal hur länge som helst.
Precis vad jag tänkte…
Pushar min egen dumstridighet för andras nöje och lärdom:
Det jag tänker vore en vettig funktion är en extra pushnotis när börsen gått ner säg 30 % pga någon omvärldshändelse – nu är läge att skjuta in mer pengar. Men jag tycker inte det är vettigt att justera fördelning på tillgångsslagen då det ju mer har med portföljkonstruktion och risktolerans att göra.
Eller luktar det Betterwealth på den tiden det begav sig
Tack för du lyfte detta. Har precis börjat testa OPTI, men det avslutas ikväll.
Måste man gå med på deras nya “smarta” variant eller kan man avstå att godkänna och ha kvar de statiska portföljerna som de ser ut i nuläget? Eller blir alla kunder tvugna att övergå till det här nya?
Detta känns väldigt Oopti, undrar vad som ligger bakom skiftet?
Förhoppningsvis kommer mer information närmsta tiden som klargör mer vad deras försök till tajming innebär för deras kunder.
Obs, jag är inte kund hos Opti.
De ska alltså prova att köpa lågt och sälja högt? Varför har ingen tänkt på det innan?
@Jonas-Opti Vi behöver nog ett förtydligande här så denna tråd inte flyger under er radar
Hej!
Bra för dubbelping här. Hajade till över titeln på tråden! Marknadstiming i sin klassiska definition är, precis som ni är inne på, en av sakerna vi är notoriskt emot (och har skrivit mycket om). Så håll hästarna en sekund och låt oss ge den vanliga forum-inblicken i hur vi tänker.
Tl;dr: Opti kommer, så klart, inte ägna sig åt någon marknadstiming. Någon gång de kommande åren ska andelen aktier i portföljerna upp lite grann. Med stöd i forskningen/100+ år av historisk data tänker göra vi förändringen när det också ger större sannolikhet till ökad avkastning. Denna uppdatering av kunders portföljplaner låter oss göra det.
Vi kommer så klart inte börja med marknadstiming som det brukar definieras, med massa aktivitet utifrån obskyr prefrontalglorifierande tebladsanalys . På sikt ska däremot andelen aktier upp något i våra portföljer, då vi ser att den på marginalen högre risken/högre förväntade avkastningen då ännu bättre kommer passa våra kunder utifrån hur deras ekonomi ser ut och utvecklas (läs: väldigt bra, även i “dessa tider”, folk som använder Opti beter sig smart). Det är alltså en del av vårt löpande jobb att hela tiden utvärdera och förbättra vår förvaltning och så denna passar våra kunder. Den grundläggande strategin förblir densamma: Maximal diversifiering över alla tillgångsslag i balans mot låga avgifter, och minimal aktivitet utöver rebalanseringar.
Hur/när ska då detta göras? Det är inget som är bråttom – då hade vi redan gjort det. Det kan ske om ett år, eller om fem – vi har lyxen av tid då förändringen är framåtblickande, inte reaktiv. Det finns starkt statistiskt underlag för att bästa tillfället att öka andelen aktier man äger är efter mycket stora fall – ja som ni vet brukar perioden efter stora fall på aktiemarknaden följas av en period av återhämtning då värdeökningen är väl över det långsiktiga snittet. Av samma anledning som man rebalanserar, eller tjänar relativt mer på att investera genom nedgångar jämfört med uppgångar (men ska göra det genom båda, make no mistake). För data se till exempel denna vackra klassiker från Mr Schiller himself som visar snittavkastningen under perioder efter en viss värderingsnivå (dvs indirekt innan/efter fall om man tittar på extremerna).
Vi ska alltså höja andelen aktier i portföljerna något då det ännu bättre kommer passa våra kunders snabbt förbättrande ekonomi, och vi kommer göra det när vi ser nästa mycket stora marknadsfall, då det kan förväntas kunna höja avkastningen för alla som använder Opti. Det kan ske det närmsta året, eller om fem år. Det finns inga andra ändringar än det på kartan.
Förhoppningsvis tydligare!
Jag återkommer i nästa inlägg med ännu mer matighet på en del underliggande data, för den intresserade!
Mvh,
Jonas
VD Opti
PS. Som vanligt är detta varken personlig rådgivning eller analys, utan ett försök att på frågan förklara varför vi gör som vi gör. Investeringar kan både öka och minska i värde, och varken vi på Opti eller någon annan kan garantera något där. (Om någon gör det så backa långsamt med händerna framför er:)