Fortsätter diskussionen från Opti förändrar sina portföljer:
@Jonas-Opti Tack för återkoppling! Vilket avtal är det som ändrats och vilket avsnitt i det avtalet? Jag har försökt hitta i mina avtal hos er men hittar inte skrivningar om denna nya taktiska allokering.
Bra fortsättning på tråden, under en mer passande titel, tack @Jacke78 . Jag och @Viktor-Opti finns här med svar!
Bra fråga @harvest, det är portföljplanen samt rådgivningsdokumentationen som ändrats. Mer specifikt:
- Portföljplanen är det dokument som styr hur vi får investera pengarna. Här har det skett två förändringar:
(1) Innan hade portföljplanen fixa procentsatser för varje tillgångsslag. Nu har samtliga tillgångsslag spann, där syftet är att låta aktiedelen kunna öka med som högst 20 % på bekostnad av ett/båda av de andra tillgångsslagen (på nivån aktier, obligationer, råvaror). För en Opti 6, en vanlig portfölj med medelrisk, kan som exempel andelen aktier i portföljen vara mellan 60 och 80 %. Som jag skrev i ursprungsinläggen kan det ta lång tid innan aktiedelen ökas på (nästa mycket(!) stora fall), det är inte säkert att hela spannet nyttjas, och det kommer kommuniceras mycket väl den dag det sker.
(2) Den noggranne noterar även att tillgångsslaget “Råvaror” nu är omdöpt till sin moderkategori “Alternativa tillgångar”. Anledningen är att vi ser att råvaror alltid kommer ha sin plats i portföljen, men breddningen öppnar också upp för att kunna diversifiera portföljerna ytterligare med ett fåtal andra intressanta investeringar som ryms under samma paraply. Det är inte runt hörnan, men en del av vår eviga process med att ständigt försöka förbättra portföljerna som vi även skapat möjlighet för nu. - Rådgivningsdokumentationens enda förändring är att vi räknat om riskmåtten där som förväntad volatilitet, maximum drawdown med mera, utifrån de nya möjliga utfallen om tillgångssslagen i portföljen i fråga skulle ligga i ytterkanterna av sina spann. Compliance snarare än någon form av förändring i mandat mm alltså.
Övriga avtal där är oförändrade, och finns bara med för att det blir mest legalt korrekt om allt godkänns som en bunt.
Sidonot men den faktiska förändringen på risk mätt i volatilitet om aktieandelen skulle ökas är faktiskt rätt liten för portföljerna, tack vare den höga diversifieringen även mot andra tillgångsslag. Det är främst portföljen med högst risk, Opti 9, som skulle kunna komma närmare att vara en portfölj med primärt aktier (mer som portföljer med högst risknivå brukar vara). Men även för Opti 9 kommer diversifieringen då vara oss veterligen högst jämfört med liknande portföljer, både inom tillgångsslaget aktier samt att råvaror och/eller globala obligationer med relativt hög volla fortfarande kommer vara en del i även den portföljen. Övriga portföljer, till exempel Opti 6 ovan, innehåller fortsatt ännu mer av övriga tillgångsslag.
Så det är förändringar på marginalen sett till risk och förväntad avkastning. Men det är inte mindre viktigt för det
Mvh,
Jonas, VD