Hej! När ni läser detta ska ni veta att jag i princip inte kan ngt om sparande, ekonomi osv.
Jag har drygt 50 000 kronor som jag ska sätta in på Lysa eller Opti, jag sätter in 1000 kr/månaden och det är pengar som barnen ska få om cirka 15 år eller när det verkar vara en bra tid att sälja.
Vilken fondrobot tycker ni att jag ska använda? Har läst på lite och har frågat i ett fb-forum. Men vill gärna ha er input också. Ska försöka få direktkontakt med de båda i veckan.
Jag skulle ha valt Lysa, billigast jämfört med Opti.
Har startat ett ISK konto hos Opti, men har inte påbörjat ett sparande med anledning höga förvaltningsavgift på 0,80 % som jag inte anses vara värt att betala för, andra i forumet kan ha en annan åsikt.
Lysa så klart då den är billigaste och bästa fondroboten. ![]()
. Då väljer du Lysa bred 100% aktier
. Den sköter sig automatisk långsiktigt och billigt blir det också. ![]()
Tack för svar! Har du Lysa idag? Att jag tvekar är för att de inte har ngn app och det verkar lite krångligare men det kanske inte stämmer?
Tack! Är det ett val man gör när man startar upp alltså? Du tycker inte jag ska ha några fonder, bara aktier?
Om du gillar en app öppnar du Isk hos Avanza och välker Avanza Auto 6. Det kostar också billigt 0,36% i avg nästan samma som Lysa fondrobot ![]()
Aktie indexfonder betyder du ska undvika räntefond i portföljen långsiktigt
. När du svarar på frågorna hos Lysa kan du svara försiktigt då är risken att du får 20% räntefonder i portföljen som är inte så bra på 15 årssikt.
aha! tack! jag har mitt pensionsparande på avanza så på så sätt kanske det är bra att ha det samlat. Dock tycker jag att det är lite för mkt info för mig där med tanke på min okunskap så jag är lite skrämd av den appen. Fått för mig att Optis är “enklare” för en riktig gröning.
Opti är bara dyrare knappast bättre tycker jag då det är svårt motivera 0,80% i avg i min värld. Du har Avanza då är det bara öppna Isk i dit namn och välja Avanza Auto 6. Inte svårare än så ![]()
aha, som sagt, vet INGET, hehe. ok, hur menar du att jag kan svara försiktigt? Tack för svar!
Man kan svara att man är rädd för högre risk och finns en del sådana frågor då väljer dator roboten lägre risk som oftast ger lägre avkastning långsiktigt
Jag hade valt Avanza Auto 6 om man redan har Avanza.
Tack för dina svar! ja, jag kanske ändå väljer det, särskilt när det var så pass billig förvaltningskostnad!
Det är du som bestämmer vad du vill ha men när man rek något billigt och brett,smidigt automatisk kan det bli knappast mycket fel ![]()
![]()
. Även im du väljer LF Global index 100% på Avanza har du gjort ett utmärkt val 0,23% i avg
Tack! Jag har så länge skitit i att spara på detta sätt för jag har varit så oroad för att förlora allt, “sparar” genom äga mitt boende och fritidshus istället, men nu tänker jag att jag vill göra både och
utifrån mina förutsättningar. Men du, Lysa verkar så “moderna” och bygger det de gör på forskning osv, är Avanza lika bra på så sätt?
Jag använder Lysa, majoriteten av mitt sparande är placerad.
Som du nämner har Lysa ingen app, men tycker själv att webbversionen är enkel att använda.
Du kan läsa lite själv om Avanza Auto och då får du bestämma dig vad du vill ha
.
Tack! Ok, ska undersöka närmare! Men iaf hellre Lysa än Opti har jag kommit fram till genom att fråga här ![]()
Tack! I slutändan kanske det är hugget som stucket med Lysa eller Avanza. Får försöka fatt ett beslut
tack för att du tog dig tid ![]()
Jag har alltid tid eller oftast