Fondrobot vs göra det själv | Hur ska jag tänka?

Hej.

Ny här, och har med stort intresse läst guiden/guider till att spara här på Rikstillsammans. Och trots att jag läser om och om igen, så kvarstår några frågor, eller kanske snarare känner jag en viss oro kring att förstått fel. Rimligt ändå, vi pratar ju pengar.

Så, jag tänker att jag provar en ny tråd, för att försäkra mig om att jag förstår allt.

1. Fondrobot (lysa eller opti främst) vs sätta upp sparande i indexfonder själv.

Jag tror mig förstått att fondroboten, efter lite frågor och pill tar de pengar jag vill lägga in varje månad, och automatiskt köper “värdepapper” i x antal fonder? Stämmer detta? Är detta i indexfonder jag på förhand valt eller går den på lite "feeling’? Finns ju ändå en hel del indexfonder.

Och i sådana fall, hur ser tillvägagångssättet ut utan hjälp av en robot. Säg att jag väljer ut någon globalindexfond samt en svensk via någon annan plattform, säg Avanza. Kan jag inte på de flesta plattformar ändå se till att pengarna jag lägger in, köpes automatiskt i de 2 fonder jag valt?

1. Avgiften med robot vs eget pillande. Har jag rätt när jag tänker att tex lysa tar ut ca 0.4 % i avgift, samt att jag betalar en låg procent i avgift i de fonder lysa väljer att investera i?

Om jag pillar själv, så slipper jag ju de 0.4 % och betalar då enbart fondavgift. Eller tänker jag fel här?

Ja gott folk det var nog det jag ville fråga om, här och nu.

2 gillningar

Välkommen till forumet!

Och grattis till att kasta in världens brandfackla. :rofl::see_no_evil: Så, för att undvika vidare diskussion i denna tråd rekommenderar jag att läsa följande trådar:

I grunden handlar det om svaret på frågan:

Vilket problem försöker du lösa?

och två:

Hur ser dina förutsättningar och avgränsningar ut?

samt

Hur prioriterar och värderar du dessa förutsättningar och avgränsningar?

Återkom gärna med svar på de frågorna så ska vi nog kunna hjälpas åt att resonera. Men om man bortser från det så kommer det bli den klassiska ping-pong-matchen där folk stående på olika sidor bråkar och egentligen har lika rätt.

7 gillningar

Wow, vilken start för mig i communityt haha.

Tänkte lite på det, och egentligen är väl det mest relevanta för mig att förstå hur mycket eller hur litet jobb det är mellan de 2 alternativen. Och då tänker jag väl främst på hur investering i valda indexfonder kommer te sig varje månad.

Därav lämnar vi avgiften åt hän.

Säg att jag har ett isk på avanza (eller annan aktör) och säg att jag vill köra 80/20 mellan en global och en med sverige fokus.

Då tänker jag att jag sätter upp en autmatisk överföring 1000 kr) mellan banken där jag får in min lön och ovanstående aktör. Det är när väl pengarna är överförda, som i mitt tycke det intressanta börjar.

Dvs kan jag automatisera så att 800 kr investeras i den globala och 200 kr in i den med sverige fokus? Så jag själv slipper logga in i slutet av varje månad och göra lägga ordrar?

Om jag kan slippa att manuellt pyssla med detta, ja då kommer jag ju vara rätt nöjd :slight_smile:

Så behov, slippa göra nåt efter man väl har fixat isk, samt hittat 2 st lämpliga indexfonder.

Edit: scenariot är ett sparande för minst 10 år till 25 (sen är jag fan pensionär)

1 gillning

Bra, så följdfrågor:

• Ombalansering? Dvs. när Sverige-delen har växt och inte längre är 20%?

• Hålla koll på att 100% aktier (fördelat på 80/20 globalt/sverige) är rätt?

• Koll på att de enskilda fonderna är lämpliga och inte t.ex. har bytt inriktning (t.ex. genom ESG-screening)?

• etc.

Hur ställer du dig till sådant?

Ja det ska inte vara några problem att fixa.
Är nog det absolut vanligaste förfarandet.
Man börjar med att koppla ett konto, när det är klart så sätter man upp ett månadssparande som dras från kontot kan kopplat.

Ombalansering. Har lite dålig koll, men antar att problemen uppstår om man har 2 indexfonder till slut. Vet faktiskt inte hur man gör, men antar att man säljer av tex svenska då, för att få någon form av % utjämning eller dylikt.

Sen när det kommer till lämplighet, så vet jag inte. Känns ju komplext självfallet, men hur vet jag att tex en fondrobot övervakar detta på ett korrekt sätt? Via hur jag har svarat på deras frågor?

Jag tycker 0,4% är för dyrt.

3 gillningar

Ränta- på räntaeffekten gäller även avgifter. Hur mycket extra avgifter i kronor blir det på 40 år?

Ja det vore ju nice, låter ju inte jättekomplext i sådana fall, då kanske avanza hade varit något för mig, då jag redan har ett isk där tex (isk är helt tomt dock).

Får kolla med dem om de kan hjälpa mig, så jag vet att det är så det fungerar, om det är vägen jag vill gå

Avgiften är absolut en grej. Delvis för att jag har tänkt mig ett längre sparande, så klart det kommer få någon form av effekt i slutändan. Å andra sidan, kanske en fondrobot är ett bra sätt att komma igång, med med erfarenhet så borde jag ju kunna växla över till något annat, om jag vill “min-maxa” längre fram

Det är en av få saker man verkligen kan påverka.

Eller så tar man tjuren vid hornen direkt, det är något du ändå kommer vilja undersöka förr eller senare. Och kunskap väger inte tungt.

För mig är Lysa och liknande perfekt när man ska hjälpa någon annan att komma igång, där alternativet är ingenting eller någon ”hjälp” från en personal på banken, och man inte vill behöva logga in varje halvår/år för att ombalansera etc. vilket kan upplevas som bökigt om det är ett 10-tal personer. Liksom en ”one-and-done”-lösning på den grejer.

Den här diskussionen är jättebra att ha i denna tråden:

För annars kommer det här bli ännu en urspårad tråd.

Frågan är om du är intresserad av att hålla på med alla frågorna runt om. Folk här i forumet tycker det är kul och har kompetensen och därmed värderar man t.ex. låg avgift högt och sin egen tid för att hålla sig uppdaterad lågt.

Sedan upplever jag också att många stirrar sig blinda på avgiften på grund av att det är enkelt att mäta. Men bara för att det är enkelt att mäta så är det inte rätt att mäta. Lex tråden:

Kolla gärna tråden.

Så för att kvantifiera det:

1. Hur stort är ditt sparande som ska placeras i fonder ungefär?
  2. Hur stort kommer ditt månadssparande vara ungefär?

Jag tycker att det låter som en bra plan; kör på Avanza och så kan du ju alltid byta i framtiden om du ändrar dig. Personligen kör jag allt på Avanza Global och bryr mig inte om någon ombalansering eller någon viktning mot Sverige.

4 gillningar

Tack för svar =)

Jag tänker väl gå in med en ca 25-30 000 som start, för att sedan starta på en 1500 kr , för att höja lite mer när min buffert är på helt rätt nivå.

1 gillning

Det sista jag skulle vilja fråga om i tråden, är vilka eventuella nackdelar jag kan få, om jag säg om några år skulle vilja byta från fondrobot till en annan plattform?

Och då tänker jag inte på det manuella jobbet, utan vilka ekonomiska nackdelar det eventuellt finns med att byta efter ett tag

2 gillningar

Det beror på vad du byter från och till. Det finns två möjliga effekter:

1. ingen påverkan alls

2. något högre skatt det året du gör bytet.

För att ta reda på hur det blir kontaktar du det ställe du vill byta till och frågar: “jag har ett ISK på <ställe 1> och vill flytta in mina fonder där hos er, blir det någon skatteeffekt av det? Hur mycket i så fall? Jag har xxxxx kr i fonden xyz” och så får du veta.

1 gillning

Tack för att du hänger kvar i konversationen och att vi kan utforska. :slight_smile: :+1:

Vill bara kasta ljus på att besparingen på 0.2% (högt räknat) blir ca 60 SEK första året på enskilda fonder vs en fondrobot. Visst, över tid kan det spela en större roll, men min ståndpunkt (enligt annan tråd) är ju att vi ofta överskattar dessa besparingar. Därav att man snarare bör välja utifrån andra kriterier.

2 gillningar

Själv gillar jag det enkla efter flera års testande av bl a Avanza, Nordnet, Savr, Nordea, Länsförsäkringar mm.
Har sen årsskiftet landat i ett mån sparande hos Lysa och Fondo enligt följande:

1. Lysakonto (100% aktier)
  2. Lysa Sparkonto (3,90% ränta)
  3. Fondokonto (LF Global Index)

Varför dessa tre?
Gränssnittet och enkelheten framförallt. För mig var det för mycket info i andra plattformar vilket ledde till för mycket pillande. Kan verkligen rekommendera Fondo för er som gillar Lysa om man nu vill ha sitt sparande på flera ställen.

Hej!

Sent svar, måste ha mossat notiser :confused :frowning:

Tack för infon. Tänkte först att man per automatik var tvungen att sälja av de innehav har när man bytte “bank/plattform” men så är det då inte. Härligt!

Men då gäller det att man byter till en annan plattform som den fonden, va?

Som har den fonden, ja precis.

Hoppas du inte låter den detaljen försena ditt beslut. In å spara bara! :blush: