Jag har nu för första gången någonsin börjat se över mitt sparande mer aktivt. Men helt utan grundkunskap är det inte lätt att göra rätt, men efter att ha lyssnat på podden känner jag mig manad att göra vissa förändringar i mitt sparande.
Sparhorisont just nu är iallafall för hälften utav pengarna 5-10 år+
Resterande hälft är till för eventuellt köp av fritidshus alt handpenning för en lägenhet eller liknande, kommer alltså med största sannolikhet att på något sätt användas inom de närmsta 2-5 åren.
Jag arbetar och har en inkomst på ca 30000 brutto. Planerar inom ett år flytt till annan stad där målet är att söka hyresrätt där jag och min sambo planerar att bo på överskådlig framtid. Nedan är en sammanställning av mina tillgångar i dagsläget.
Innehav listat i botten av inlägget.
Fråga 1: fonden hos Handelsbanken är en fond mina föräldrar placerade en liten summa när jag var barn, som över tid vuxit sig större. Men förvaltningsavgiften är relativt hög. Är det värt att sälja den, och placera pengarna i en global indexfond med lägre avgift t.ex.? Hur går det till med skatt & deklaration?
Fråga 2: är det bättre att behålla nuvarande innehav, och placera nya pengar i fonder enligt rekommendation i podd/forum?
Fråga 3:
Hur fördelar jag pengarna på sparkontot på bästa sätt? Jag ser framför mig att jag kanske behåller en tredjedel av totalbeloppet som buffert och möjlighet till större köp eller utgifter. Och bör jag sen fördela resten i proportion till när jag tänker använda dem med riskfördelning i en kombination av indexfond & räntefond?
Fråga 4:
Med ytterst marginell kunskap, och ett intresse mer eller mindre begränsat till en stress kopplad till att jag vet att jag kan göra bättre val. Bör jag satsa på en fondrobot eller aktiva placeringar baserat på rekommendationer givna här?
Om jag ska välja fondrobot, förflyttar man ISK (som jag nu har hos Avanza) ?
Handelsbanken global tema 155 000 kr förvaltningsavgift 1,41%
Avanza Global 10 884 kr (0,09%)
Avanza Zero 10 613 kr (0,00%)
Länsförsäkringar Global Index 20 800 kr (0,22%)
Länsförsäkringar USA index 11 076 kr (0,21%)
SEB USA Indexnära D USD 11 108 kr (0,31%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 11 217 kr (0,23%)
Avanza sparkonto 3,75%
241 745 kr