Hjälp en nybörjare se över sin ekonomi

Jag har nu för första gången någonsin börjat se över mitt sparande mer aktivt. Men helt utan grundkunskap är det inte lätt att göra rätt, men efter att ha lyssnat på podden känner jag mig manad att göra vissa förändringar i mitt sparande.
Sparhorisont just nu är iallafall för hälften utav pengarna 5-10 år+
Resterande hälft är till för eventuellt köp av fritidshus alt handpenning för en lägenhet eller liknande, kommer alltså med största sannolikhet att på något sätt användas inom de närmsta 2-5 åren.
Jag arbetar och har en inkomst på ca 30000 brutto. Planerar inom ett år flytt till annan stad där målet är att söka hyresrätt där jag och min sambo planerar att bo på överskådlig framtid. Nedan är en sammanställning av mina tillgångar i dagsläget.

Innehav listat i botten av inlägget.

Fråga 1: fonden hos Handelsbanken är en fond mina föräldrar placerade en liten summa när jag var barn, som över tid vuxit sig större. Men förvaltningsavgiften är relativt hög. Är det värt att sälja den, och placera pengarna i en global indexfond med lägre avgift t.ex.? Hur går det till med skatt & deklaration?

Fråga 2: är det bättre att behålla nuvarande innehav, och placera nya pengar i fonder enligt rekommendation i podd/forum?

Fråga 3:
Hur fördelar jag pengarna på sparkontot på bästa sätt? Jag ser framför mig att jag kanske behåller en tredjedel av totalbeloppet som buffert och möjlighet till större köp eller utgifter. Och bör jag sen fördela resten i proportion till när jag tänker använda dem med riskfördelning i en kombination av indexfond & räntefond?

Fråga 4:
Med ytterst marginell kunskap, och ett intresse mer eller mindre begränsat till en stress kopplad till att jag vet att jag kan göra bättre val. Bör jag satsa på en fondrobot eller aktiva placeringar baserat på rekommendationer givna här?
Om jag ska välja fondrobot, förflyttar man ISK (som jag nu har hos Avanza) ?

Handelsbanken global tema 155 000 kr förvaltningsavgift 1,41%

Avanza Global 10 884 kr (0,09%)

Avanza Zero 10 613 kr (0,00%)

Länsförsäkringar Global Index 20 800 kr (0,22%)

Länsförsäkringar USA index 11 076 kr (0,21%)

SEB USA Indexnära D USD 11 108 kr (0,31%)

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 11 217 kr (0,23%)

Avanza sparkonto 3,75%
241 745 kr

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Kanon att du fått upp ett intresse och vill strukturera upp lite :slight_smile:

Ligger den på ISK eller Depå? Egentligen oavsett, så skulle jag sälja den pga för hög avgift och placerat på ISK med indexfonder eller fondrobot som Lysa eller Opti.

Om du strävar efter att förenkla och strukturera upp så hade jag ändrat så att du tillslut bara har den portföljen du vill ha. Allt annat sälja/byta.

Buffert på sparkonto såklart. Insättningsgaranti och ränta såklart. Vi har vår buffert separat på eget sparkonto, frånskilt alla andra pengar.

Resten av pengarna som ska användas till bostadsköp inom 2-5 år som du skrev, hade jag också placerat på sparkonto. Det är för kort sparhorisont och viktiga pengar för att placera på börsen och den risken det medför tycker jag.

Vilket som är bra alternativ. Basportföljen som finns rekommendera på forumet är väldigt bra och billig. Men av det jag läser så låter det som att en fondrobot vore kanon till dig för att komma igång på ett bra sätt. Då får du garanterat bra portföljer och en stor del av funderandet och pillandet försvinner. :slight_smile:

Om du väljer robot så hade jag sålt av samtliga innehav och sedan flyttat beloppet till fondroboten för att investera där. Svara på robotens frågor så kommer du få en rekommenderad portfölj för just dig. Man kan ha flera portföljer om man kanske har lite olika sparhorisonter med olika delar av pengarna.

Om du flyttar ISK så kommer det ta längre tid än att sälja manuellt och sedan flytta pengarna. Flytt av ISK tycker jag kanske bara är lämpligt om man ska ha exakt samma fonder även på den andra banken man flyttar till.

Lycka till! :slight_smile:

2 gillningar

Tack för snabbt och utförligt svar!!

Ytterst osäker på huruvida handelsbanksfonden ligger på ISK eller depå, däremot ser jag inget som är listat som specifikt ISK på Handelsbanken (som jag gör på Avanza) så jag antar depå.

Hur går det till med beskattningen på det om jag säljer rubbet? jag har aldrig deklarerat något av den typen tidigare.
Och finns det något att tänka på vid försäljning?

Tycker alternativet med fondrobot låter ytterst intressant!
Och basportföljen har jag spanat på!

Återigen, tack!

Välkommen till Forumet, och grattis till en bra start på din ekonomiska resa!

Precis som Mattias nämner så kan man tänka på om det är en ISK eller en Depå. Om det är en depå så får du tänka på att vid försäljningen behöver du betala vinst-skatt vid nästa deklaration så det kan vara bra att sätta undan de pengarna / ha de i bufferten med ränta. Den här vinst-skatten kommer du oavsett behöva betala och desto mer den vinsten växer desto mer skatt blir det att betala så bättre att sälja det och börja om i den portfölj du tänker dig på ett ISK alternativt fondrobot som Lysa eller Opti som Mattias nämner.

Det som brukar nämnas här i forumet är att oavsett vad innehavet är i dagsläget om det är på ett sparkonto eller i en portfölj så är det viktigaste att man är bekväm med den portfölj man har. Om du inte är nöjd i dagsläget så ska du omplacera / ombalansera ditt innehav till det som känns hanterbart för dig. Om jag hade varit du så hade jag förenklat mitt innehav.

Buffert på sparkonto med ränta, insättningsgaranti och fria uttag. I dagsläget får man bra ränta på de flesta bankerna, vill man samla sitt sparande så finns det bra lösningar vad jag vet på Lysa och Avanza för sparkonton med ränta.

Det som då blir kvar skulle jag köra i en fondrobot alternativt ränta/aktiefonder enligt den riskfördelning du tänker dig, en gyllene regel brukar vara 10% * X antal år i sparhorisont i Aktiefonder resten i Räntor, funkar även bra att köra en Fondrobot och dess rekomendationer som uppstår. Om du tänker dig 2år spar-horisont kanske det är lämpligare med ett sparkonto med ränta som nämns ovan.

Fondrobot är alltid smidigt och du kan lita på att de följer den riskfördelning som du har satt upp från början med ombalansering och så över tid. När man börjar odla ett intresse för sparande och struktur så händer det väldigt lätt att man pillar och mixtrar på egen hand med riskfördelning och spännande innehav vilket kan förstöra det du tänkte från början över tid. Om du ändå skulle vilja testa göra det på egen hand så skulle jag göra det baserat på rekommendationerna på forumet, du kommer väldigt långt med en billig fonder i kategorin räntefond, global, sverige och med den riskfördelningen du önskar.

1 gillning

Grattis till nästan en halv miljon i kapital och skuldfri (?) ekonomi. Riktigt fina förutsättningar.

Apropå fråga 3 - jag skulle skilja på “trevlighetspengar” och “nödpengar”. Alltså ett separat nöjeskonto för resor, kultur, inredning etc, med avsikt att konsumeras. Och ett buffertkonto som inte ska röras utom i nödfall.

2 gillningar

Tack för svar!

Tack för svar! Ska se över det!
Börjar helt enkelt med att sälja av mitt innehav i handelsbanksfonden, det känns rätt.

Globalfonder/usa fonder som följer index är näst intill samma.

Ingen fond bör ha över 0,4 % avgift. Helst 0,2 eller lägre såklart.

Länsförsäkringar Global eller Avanza Global är mycket bra alternativ att sätta över 90% av dina marknadsinvesteringar i. Gör det inte onödigt kruxigt.

Månadssparande och att inte titta är bra förslag för att slippa stress.

Det har kommit fram på sista tiden att många global fonder är förklädda usa fonder med 70% i usa. Lf global är en av dom. Bättre i så fall och flytta lf global till usa. Tjänar du i dagsläget mer på ändå. Runt 200% mer på 15 år baserat på historisk avkastning

Glömde säga att jag läste det i artiklar som handlar om aktier och fonder. Så är inget eget påhitt

1 gillning