Fördelning fondportfölj

Hej!

Nu har jag länge och väl mest glidit omkring och tjuvläst här i forumet så jag tyckte det var dags att bli medlem och bidra(?).

För närvarande sitter jag med en aktieportfölj mest för skojs skull samt en fondportfölj där jag sparar för framtiden. Utöver dessa två har jag även diverse sparkonto som mest ligger och väntar på att portionernas ut i mitt fondsparande samt en klassisk fonddepå på min bank som jag har fått arv.

Detta blir nog en frågeställning i frågan lite, jag ska försöka formulera mig så ni, och jag själv, förstår :joy:

I dagsläget ser min fondportfölj ut som bifogad bild. Jag är medveten om att basen bör utgöras av en globalfond så den behöver viktas om, därav min fråga. Hur viktar jag enklast om en redan existerande fondportfölj som har vuxit fram lite i etapper allt eftersom man tillskansat sig mer kunskap? I dagsläget har jag stående överföring på 500 kr till mitt konto på Avanza varje månad, ska jag köpa in mig procentuellt i varje fond eller 500 i en ena månaden, i nästa månaden därpå osv…?

Är det något av mitt innehav ni anser jag borde göra mig av med för att koncentrera min portfölj?

Del två i frågeställningen då:

Räknar jag ihop likvider jag har efter försäljning av mina fonder på min klassiska fonddepå i annan bank med övriga så landar det på cirkus 550 000kr. Hur hade ni placerat dessa? I dagsläget ligger strax över 200 000 på ett sparkonto hos Avanza med 3.70% ränta.

Samt, hade ni sålt av depån och tagit skattesmällen nu? Av 360 000 är 250 000 vinst.

Ber om ursäkt om det blev rörigt, tack på förhand!

Mvh

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Man kan i en portfölj på isk byta fonder utan att du själv behöver sälja och sedan köpa. Brukar finnas en knapp som heter “byt” på varje fond.

Är det för långsiktigt sparande så rekommenderar jag basportföljen.
70% Avanza global
10% Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index (istället för Zero som är väldigt smal med få innehav)
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek eller Plus Småbolag) mikrobolag

Antingen byter du genom att själv räkna ut hur mycket du behöva byta bort/ersätta dina fonder med eller så säljer du allt och köper nytt enligt ny fördelning.

Månadsspara enligt samma fördelning. Dock kan vissa fonder behöva köpa för minst 100kr och då krävs det 1000kr i månadsspar för att köpa en fond med fördelningen 10%.

Vill du göra det ännu enklare så byter du till fondrobot som Lysa eller Opti.

Angående hur du ska placera dina andra pengar så är det sparhorisonten som avgör och riskviljan. Basportföljen som jag föreslog funkar bra för längre sparhorisont. Tänk 10% aktieandel per år i sparhorisont. Resten i räntor eller sparkonto :slight_smile:

Jag hade sålt depån direkt.

3 gillningar

Stort tack för dina svar och för välkomnandet! :slight_smile:

1 gillning

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning

Tack!

Jag satt och grunnade på om jag skulle skapa ett sparande i någon form med kortare sparhorisont/ren konsumtion. Var hade du placerat dessa pengar? Ska man nöja sig med ett sparkonto likt det jag har hos Avanza med 3.70% eller placera någon annanstans?

Vad är kort sparhorisont i detta sammanhang? Är det ett större köp om 6 år eller är det löpande konsumtion inom 0-3 år?

0-3 år sparkonto
Därefter 10% aktier per år i sparhorisont. Resten räntor eller sparkonto.

Ja jag tänkte mig främst 0-3år med löpande konsumtion.

1 gillning

Då är det bara sparkonto som gäller skulle jag säga.

1 gillning

Tack för dina svar!