hej först och främst så vill jag tacka för denna grymma blogg som har så bra info.
jag planerar att börja spara för mina barn och att ha deras pengar fast i vanligt sparkonto är inget jag föredrar. Jag har bestämt mig att spara i fonder och undrar först och främst om jag ska välja ISK på mitt namn eller kapitalförsäkring på mitt namn?
sedan min andra fråga har jag grubblat över en lång tid och det är vilka fonder som passar mig bäst. Jag har tänkt mig ett långsiktigt sparande, över 10 år iaf kanske fram tills deras 18 års dag tillomed. Men det finns så många bra fonder och det är klart att man vill ha det säkra före det osäkra och helst inte förlora barnens pengar men man vet ju hur det är på börsen varpå högrisk fonder har visat sig vara bättre över en längre tidsperiod.
för ett sådant sparande, hur många fonder anser ni att jag bör ha och vilka isåfall passar. just nu har jag ögonen på:
- Swedbank robur access USA Swedbank Bas aktier Lannebo småbolag/Sverige plus Didner o Gerge Global AMF aktiefond europa AMF aktiefond sverige Danske invest global index SA KPA etisk blandfond 2 Spiltan aktiefond investmentbolag SPP aktiefond global A SPP aktiefond Sverige A SPP aktiefond USA SPP obligationsfond Swedbank robur access mix
tack så länge med vänliga hälsningar Josef