Tips för fondsparande till barnen?

Hej!
Jag behöver konkreta tips för långsiktigt fondsparande så man inte behöver oroa sig för att det sviktar för mycket åt något håll i dåliga tider. Vad jag förstått så är globala fonder bra men viktar mycket åt USA och där känner jag att jag behöver tips på någon fond som ändå täcker in mer… Finns det ens?

Därefter skulle jag behöva tips på några till, typ småbolagsfond, tillväxt etc. Hur ska jag ens tänka?

Kan ni hjälpa mig med några fondtips? Vill inte ha många men att de täcker bra och att avgiften är låg. Jag vill starta ett sparande till mina barn och kan egentligen ingenting om detta.

Tacksam för svar!

1 gillning

Hej och välkommen
Storebrand global all countries 100%
Det är allt vad du behöver långsiktigt.
Automatisk månadssparande :partying_face::+1:

Krångligare än så är det inte :person_tipping_hand:

3 gillningar

Hej!
Är det verkligen så enkelt?

Ja det är det garanterat :+1:.

Hej! Välkommen till forumet!

Alternativet starta ett automatisk sparande via fondroboten Lysa.se

Enkelt, pratisk och automatisk sparande :blush:

Globalabarnportföljen via Avanza eller Nordnet men anses själv att den blir för avancerad ta Lysa för enkelheten :blush:

3 gillningar

Fondrobot såsom Lysa eller Opti är väldigt enkelt och bra samt att om man svarar på deras frågor så får man rätt risknivå utefter hur man har svarat.

Annars är en global indexfond såsom t.ex Storebrand All Country väldigt bra. Den är marknadsviktad och täcker även in tillväxtmarknader. Vill man lägga till Småbolag så kan man t.ex köra 10% i Plus mikrobolag sverige index. Då får man svenska småbolag till en hyffsat låg avgift.

Om det är sparande till barn så gissar jag att sparhorisonten är lång, kanske 18-25år? Då kan det vara lämpligt att ta lite högre risk (alltså stor andel aktier, lämpligtvis 100%). Det innebär dock att portföljen blir väldigt volatil och på 18-25 år så kommer den både öka och minska rejält i värde flera gånger. Men oroa dig inte, på så lång tid så är sannolikheten extremt stor historiskt sett att den slutar på rejält plus.

1 gillning

Hej! Och välkommen hit! :blush:

Öppna ett investeringssparkonto i ditt namn, månadsspara i en global aktieindexfond, ex.vis LF Global Indexnära. Ingen ombalansering behövs. Enkelt och bra. :sunflower::ok_hand::tada:

Lycka till! :+1::sunny::hugs:

2 gillningar

Hej, välkommen till forumet!

Jag hade börjat att titta på detta avsnitt:

Fondrobotorna Lysa och Opti benämns som Primära rekommendationen för såväl nybörjare som proffs. För den som vill köpa fonderna direkt rekommenderas en billig globalfond såsom Länsförsäkringar Global Indexnära (eller Storebrand global all countries som nämnts i tråden).

2 gillningar

Tack för alla svar!

Nu har jag läst och läst och försökt reda ut saker och ting. Jag vill gärna göra saker själv (efter proffsens tips såklart!) och har knåpat ihop en portfölj som jag gärna tar feedback på om någon vill syna den lite.

Så här har jag portionerna ut:

Länsförsäkringar global indexnära 68%
Handelsbanken Gl småbolag ind cri 10%
PLUS Allabolag Sverige index 10%
Avanza Emerging markets 7%
Spiltan Aktiefond investment 5%

Är detta ok eller dumt? Täcker jag in Spiltan med hjälp av PLUS Allabolag Sverige…? Det står ju “alla bolag” så blev lite fundersam. Tänker så det inte blir kaka på kaka. Har bara läst att många gillar Spiltan så tänkte att det kanske inte är så dumt att ha den? Förstår dock inte riktigt om jag valt “rätt” Spiltan…

Funderade på Swedbank Robur Access Asien innan men har läst att många rekommenderar Avanza Emerging Markets istället, att den var bredare (förutsatt att man då hade Avanza).

Jag lägger 1000 varje månad och vissa av fonderna har högre köpbelopp så jag kan ju inte portionerna hur jag vill.

Är just nu rätt slut efter alla efterforskningar men hoppas att jag inte är helt ute och cyklar haha. :melting_face:

Personligen skulle jag skippa Spiltan då Plus redan täcker in alla bolag. Om du sparar från 1000kr varje månad så brukar minsta belopp per fond vara 100kr. Det innebär alltså minst 10% per fond om du inte vill köpa varannan månad eller liknande. Så jag skulle istället köra:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Avanza Emerging markets
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Tack för svar! Ok, då kör jag på det och tar bort Spiltan! :slight_smile:
Detta upplägg borde väl vara ok att köra även på pensionsspar? Lägger in lite mer varje månad dock.

Jag tycker personligen att det är en utmärkt portfölj för allt långsiktigt sparande.

Det går göra enklare och billigare genom att bara välja en enda global indexfond och ha 100% i den. Eller använda en fondrobot såsom Lysa.

Jag själv gillar diversifiering och tycker det är värt nån tiondels procent extra i avgift för en bredare portfölj.

Är man dessutom intresserad och tycker det är roligt så är ombalansering med 4 fonder inget problem heller tycker jag. Dessutom “roligare” än en globalfond eller robot. Man får dock komma ihåg att det aldrig är någon garanti för överavkastning mot en global indexfond.

1 gillning

Ok, behöver läsa på om ombalansering…

Ombalansering är till för att man ska återställa portföljen till dess ursprungsfördelning. När det har gått en tid så kommer fonder ha gått olika bra och därmed är inte fördelningen längre samma som från början. Har man 100% aktier så spelar det kanske inte jättestor roll men om man även har med andra tillgångsslag så blir det viktigare för att behålla risknivån.

Det man gör är helt enkelt att sälja lite från det som har gått bra och köpa av det som gått sämre. Alltså sälj dyrt och köp billigt.

Lagom 1-2 gånger om året att göra detta. Man räknar helt enkelt ut hur mycket pengar som ska vara i varje fond och köper/säljer sedan för att hamna där.

3 gillningar

Jag tycker detta verkar lite kul så jag vill gärna kunna pyssla själv med fonderna.

Så jag ser helt enkelt till att återställa procenten på fonderna, typ 1-2 ggr per år så är det bra?

Ja precis så :slight_smile: Det finns ett par avsnitt på forumet som beskriver detta mer i detalj. Sök efter ombalansering 2020, 2021, 2022. Kan även rekommendera avsnitt #99 som handlar om hur man kommer igång :+1:

2 gillningar

Tack! Detta känns riktigt bra, har oroat mig innan om att allt skulle vara krångligt men det verkar som att jag oroat mig lite för mycket i onödan. :smile:

Oftast är det enklare än vad man tror. Särskilt nu när allt är så digitalt och med bara några knapptryck så kan man köpa/sälja/byta.

Tar bara några sekunder med en miniräknare eller excell att få fram hur mycket man ska köpa respektive sälja av varje fond. Totalt kanske 10 minuter en/två gånger om året.

Dock som sagt ingen garanti att man får betalt för det arbetet när det gäller absolutavkastning. Men man bör få en bättre riskjusterad avkastning. Man får själv ta ställning till vad som är viktigast för en själv.

Här är ett tips, spara i eget namn och inget i en KF för barnen. Det blir mindre krångel om det är i ditt namn.

2 gillningar

Det är i mitt namn och ISK.

1 gillning