Vi kör allt på LYSA för våra barn, syskonbarnen och liknande. Finns ingen anledning att göra något annat än det (OPTI eller motsvarande globalfonder hos sin bank).
Du kan tänka på det som att välja att arrangera sin resa själv (enskilda fonder) eller välja en all-inclusive-lösning. Jag gillar LYSA för att jag slipper tänka på något och andra uppskattar det andra bättre. Båda är lika bra - sedan kan man dyka ner i kaninhålet i andra trådar på nyanserna mellan de två alternativen.
För att göra det ännu tråkigare så hade jag gärna valt LYSA om de haft möjlighet till att dela konto när jag startade barnsparandet. Nu finns “dela konto-funktion” även på LYSA, så högst troligt hade jag lagt sparandet där om jag startat ett nytt idag.
Jag sparar allt in en global aktieindexfond eftersom det är billigare än Lysa (avgifter men får också förmåner på bank) och det finns typ inget att göra när man har en 20 år sparhorisont.
Lite svårt att jämföra rakt av då Avanza portföljen har ändrats lite under åren och tidsmässigt har de funnits olika länge men om jag tog ett år på båda såg det ut såhär:
Håller just på att lägga upp ett nytt sparande till dem (har några olika på gång; detta är en slant från deras mormor). Funderar på
antingen 100 % Lysa (som jag inte redan själv är kund hos, för att hålla det helt skilt från mina pengar).
Eller dessa fonder via Avanza (som jag använder för mitt och barnens befintliga sparande):
• Länsförsäkringar Global indexfond 70 %
• Länsförsäkringar Europa 5 %
• AMF Aktiefond Småbolag 5 %
• Spiltan Investmentbolag Aktiefond 5 %
• Avanza Zero 5 %
• Avanza Tillväxtmarknad 5 %
• Swedbank Robur Technology 5 %
Spar till mina gudbarn i OPTI 9 hållbar. Gille Opti då jag kan dela informationen om portföljen med barnens mamma och hon kan se hur den utvecklas och vara med på deras resa på det sättet