Vilka fonder sparar ni i till era barn?

Jag är nyfiken på varför ni har valt de fonderna i er barnportfölj, eller kanske framförallt varför ni har valt Asien-fonden? Jag följer bl.a. din investeringsdagbok med stort intresse så jag räknar med att det inte är slumpen som ligger bakom valet av fonder. :wink:

1 gillning

Det var viktigt för min fru att det skulle vara på Swedbank för enklast möjligaste översikt av oss båda (eftersom vi är kunder där med gemensamma kunder). För mig var det viktigt med låga avgifter och en enkel portfölj.

Jag hade egentligen velat ha en renodlad tillväxtmarknadsfond istället för bara Asien. Men vi kunde inte enas helt hundra för vi tyckte de som fanns var för dyra :joy: Så det blev lite mer Asien istället. Samt 15% home bias.

Är egentligen inga problem att byta men eftersom det är till barn så vill vi inte va inne och pilla för mycket och ligga utanför marknaden så det får helt enkelt tuffa på som det är.

2 gillningar

Hej!

Vi kör på följande
80% storebrand all countries
10% plus alla bolag
10% spiltan investmentbolag

Försöker hålla det enkelt och någorlunda billigt.

Vi kör kapital försäkring genom nordnet till barnet.
Nordnet global index och (coming soon) spiltan räntefond sverige.
Anledningen att vi valde nordnet är att det är som avanza har fri avgift till kapitalet når 50tkr, medan vi har våra egna investeringar i avanza som redan överstiger denna summan därav inte är fri längre.

90% lf global index och. 10% storebrand sverige

100% Storebrand Global All Countries

100% avanza auto 6

Mina barn är något år äldre än dina och vi sparar enligt följande:

DNB Global indeks 60%
Handelsbanken GL Småbolag 10%
Avanza Emerging Markets 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%
Spiltan Aktiefond Investment 5%
AMF Aktiefond Småbolag 5%

1 gillning

Stort sett samma som min egen portfölj, dock utan AMF Räntefond mix :slightly_smiling_face:

2 gillningar