Enkelt spar till barn-portfölj

Vad tror ni om

75 % Avanza Global
15 % Avanza Emerging Markets
5 % PLUS Småbolag Sverige Index
5 % PLUS Allabolag Sverige Index

att spara till barn och framtid i övrigt?

Total avgift 0.15

5 gillningar

Jag gissar att det är ett bättre upplägg än 99% av föräldrar har. Kör på, och banga inte ut om marknaden kraschar (det är då man köper med rabatt). När barnen snart är 18 kan ni börja sälja av för att minska risken för krasch på 18-årsdagen.

Mycket fin portfölj!

Det är inte för mycket Sverigevikt? Känns så. Men gillar båda fonderna

Lysa har 20% Sverige så dina 10% är absolut inte i överkant.

Tror de flesta här ligger på runt 20% så 10% är nog lägre sverigeandel än snittet.
Håller med övriga!

Om du byter ut Avanza global till LF global indexnära får du i princip samma portfölj fast till lägre kostnad.

Avanza global (trots lägre avgift) drabbas av högre interna skatter än vad LF global indexnära gör. Så LF blir totalt sett lite lite billigare.

(40 kr per år i skillnad för den som sparar 100 000 kr)

Låter som en okej summa att försaka.

Jag kanske borde öka min sverigedel något alltså?

Fördelar högre andel Sverige:
Lägre skatt på utdelningar
Har presterat bättre än globalt senaste typ 100 åren, (dock ingen garanti för framtida avkastning)
Lägre valutarisk
Lägre risk att ”komma efter” övriga i i landet om Sverige fortsätter gå som tåget
Billigare fonder, speciellt småbolag

Nackdelar:
Sämre riskspridning
Lägre valutamöjlighet

Personligen tycker jag 1-30% är skäligt.

Vad tycker ni om fördelningen hälften småbolag och hälften ”vanlig” index vad gäller Sverigedelen?

För ett långsiktigt sparande så tycker jag det verkar vettigt om man kan stå ut med de större svängningarna som småbolag brukar göra jämfört med större bolag.

Själv har jag i mitt långsiktiga sparande fördelat Sverigedelen så här.
1/3 Plus alla bolag Sverige
1/3 Plus småbolag
1/3 Spiltan investmentbolag