Långsiktigt barnsparande för nybörjare

Hej

Jag har satt upp varsitt kapital försäkrings barnspar till minna två barn ( 2 och 4 år gamla) men känner mig inte säker på att jag fått balansen mellan Sverige och övriga värden rätt. Jag har läst mycket här på forumet och sett många olika portföljer och har svårt att veta hur jag ska tänka runt detta. Tacksam för råd!

Jag har medvetet inte tagit med Handelsbanken
Global småbolag för att det framgått här att den inte är värd avgifter. Stämmer det eller borde jag ha den eller en liknande fond och i så fall vilken?

Min barnportfölj:
LF global index 65%
Avanza energin marken 10%
Plus allabolag Sverige 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
AMF aktiefond småbolag 5%

Tack på förhand.

Vissa här tycker den är prisvärd, vissa tycker inte det. Finns direkt ingen liknande fond.

Fin portfölj i övrigt. 25% Sverige är lite i överkant jämfört med de flesta här. Själv har jag också 25% Sverige. Du har också bias mot svenska Investmentbolag och svenska småbolag. Förhoppningsvis fortsätter de överprestera, men man vet aldrig. Så länge du är medveten om risken du tar.

Tack för input, mycket uppskattat. Har du förslag på hur jag bäst omfördelar för att få ner Sverige delen?

Du har t.ex. ~3.1% i Investor, och ~3.7% i Kina. Om du är ok med att ett endaste svenskt bolag väger lika tungt som ett helt land med ~1.5 miljarder människor, då behöver du inte ändra nåt.

T.ex. kan man reducera Spiltan med 5% och lägga dem i globalfonden.

Men som sagt, det är inte fel att ha 25% Sverige.

Ett alternativ är att byta mot Plus allabolag Sverige index. Jag personligen kör enbart den fonden som min Sverigedel. Kör 10% i den. Hade hellre kört globala småbolag och skippat investmentbolagen och skippat svenska Småbolag.

1 gillning

Tack, har fått mycket att tänka på. Har satt ihop tre nya alternativ. Vilken av dessa ser bäst ut. Eller borde jag komplettera med andra fonder?

LF global index 70%
Avanza emerging market 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 5%
Handelsbanken global småbolag 5%

Eller

LF global index 70%
Avanza emerging market 10%
Handelsbanken global småbolag 10%

Eller

LF global 80%
Avanza emerging10%

1 gillning

Nu har du gått från 25% Sverige, varav 10% var i nischade fonder, mot 10% Sverige i indexfonder. Finns inget rätt eller fel, men hur mycket Sverige är du komfortabel med? Om du har 10% och Sverige går som tåget, kommer du ångra dig? Om du har 25% och Sverige laggar, kommer du ångra dig? Man vill ju ha en strategi som man är nöjd med både k vått och i torrt.

1 gillning

Min personliga åsikt är portfölj nr 2.

Alternativ 2 är väl mer eller mindre en kopia på Jans 100%- aktieportfölj. Avanza istället för LF men om jag har förstått rätt är de lika. Frågan blir ju då om jag ska köra Jans barnportfölj eller nöja mig med 100% aktieportföljen. Får ta en funderare.

2 gillningar