Feedback globala barnportföljen

Hej!
Är så otroligt tacksam för att jag hittade detta plattform, har lärt mig en hel men har fortfarande en bra bit kvar. Därav detta inlägg. Är 21 år gammal och vill komma igång med ett långtidssparaned på 10 + år med 100% aktier. Har testat att spara några hundralappar i olika fonder för att få en bättre uppfattning, men är fortfarande lite osäker på vilka fonder jag ska välja och hur jag ska fördela de. Har utgått från Jans globala barnportföljs som varit till stor hjälp. Så här ser fördelninge ut än så länge:

• länsförsäkringar global indexnära 65 %

• SEB hållbar sverige indexnära / plus alla bolag sverige 10%

• avanza emerging markets 10%

• spiltan aktiefond investmentbolag 10%

• amf små bolag / plus småbolag sverige index5 %

Kan inte bestämma mig för ifall jag ska köra på SEB eller plus alla bolag sverige… Fördelen med SEB är just att den har en längre historik och “känns” säkrare, även ifall historik inte ger någon garanti för hur den presterar i framtiden. Plus alla bolag sverige index å andra sidan är en index fond och inte en indexnära fond som SEB, så kanske är den bättre att välja då index på längre sikt ger en bättre avkastning?

Har även svårt att bestämma mig för ifall jag ska köra på amf små bolag eller plus småbolag sverige index… ( lite samma tankar här också, plus är index fond så kanske bör den väljas även ifall amf har presterat väldigt bra de senaste åren.)

Har inte tagit med någon räntefond eller tänkt investera i guld, istället ska jag spara 1500 i sparkonto med ränta och 8000 kr i dessa fonder. ( det är planen i alla fall, får se om jag lyckas… :sweat_smile:)

Vad är era synpunkter? Bör jag ändra fördela eller byta ut någon fond? Tack på förhand, uppskattar verkligen all hjälp då allt det här är helt nytt för mig :slight_smile:

Du jämför väldigt likvärdiga fonder med varandra. Ska du välja ett grönt äpple eller ett annat grönt äpple? Ta de fonder som är billigast helt enkelt. Eftersom alla fonderna är väl diversifierade så blir det fint ska du se :blush:

Tack snälla för hjälpen! Då kör jag på billigaste fonden och hoppas på det bästa! Men tror du fördelningen jag gjort är okej? :slight_smile:

25% i Sverige är mer än vad jag har, men jag försöker aktivt att undvika home bias och bara köra globalt. Du har försökt följa globala barnportföljen och det är väl inget större fel med den.

När jag började spara för ett par år sedan svettades jag över om jag gjort rätt val ner till sista procenten. Sedan dess har jag insett att det inte spelar så stor roll. Det viktiga är att göra rätt i de stora delarna. Du har valt billiga passiva aktiefonder med stort fokus på globala marknader. Så de stora bitarna har du rätt (tycker jag, men jag är bara vanlig småsparare).

Frågar du mig så kan du skita i sverigefonderna. Någon annan kanske säger att det är roligt med lite svenska bolag som man har en känsla för. Eller att home bias kanske ger en bättre riskprofil. Det kan vara så att alla perspektiven är rätt och då handlar det om antingen dig själv, eller om att singla slant.

Tycker de val du har gjort ser bra ut och ser inga tokigheter.

1 gillning

Vad skönt att det inte spelar så stor roll. Du har rätt i att 25 % för bara Sverige är ganska mycket. Insåg inte att det var hela 25 % först nu… Ska ta och fundera lite. Tack igen för all hjälp! :slight_smile: