Min första fondportfölj, vad tycker ni?

Vad tycks om denna profil?

Mitt mål Hej, jag är idag 25 år och har en sparhorizont på 15+ år. Därför kör jag 100% aktiefonder. Jag är nybörjare och vågar därför i nuläget inte satsa i råvaror, aktier och annat mer avancerat.

Söker ej ryggdunk utan tar varmt emot förslag på av fördelning eller om jag bör byta ut något.

Strategi: 80% globalt, 10% Sverige 10% Asien/tillväxt

Globalt:

Två globala indexfonder jämt fördelat

• Länsförsäkringar Global index 40%
  • Avanza Global 40%

Sverige:

Det finns ju olika skolor gällande Home Bias. Jag väljer ändå att ha lite brunsås till maten. Lite osäker bara på om man ska nöja sig med fonder med investmentbolag och småbolag.

• Spiltan Investmentbolag* 5%
  • PLUS Småbolag Sverige Index* 5%

Jag kanske borde ta 5% eller 10% av den globala tårtbiten till:
Avanza Zero, och/eller SEB Sverige index Eller skippa dessa helt och hållet?

Asien/tillväxt
Jag tänkte krydda lite med Asien för jag anser att där finns långsiktigt potential

• Avanza Emerging Markets 5%
  • Swedbank Robur Access Asien 5%

Sammanställning

Andel Fond
40 % Avanza Global
40 % Länsförsäkringar Global indexnära
5 % Spiltan Investmentbolag
5 % PLUS Småbolag Sverige Index
5 % Avanza Emerging Markets
5 % Swedbank Robur Access Asien

Finns ingen anledning att ha två global fonder utan det blir bara kaka på kaka. Kör allt i Lf fonden.

Om du är villig att ta lite högre risk så kan du ta 10 % från global och sätta i Sverige fonderna. Tror dock det inte gör allt för stor skillnad i varken risk eller avkastning.

Menar du att jag kan addera 10% på Spiltan fonden och småbolagsfonden eller avser du de andra två sverigefonderna jag nämner?

Jag skulle säga 10 % på spiltan och småbolag.
Inte avanza zero iallafall. Visst den är gratis och det är bra men du får bara dom 30 största bolag i Sverige. På ett långsiktigt sparande vill du ha mindre företag som har chans och växa mer.

Om du vill ha hela Stockholmsbörsen så är det plus Allabolag Sverige index för 0,2 % som gäller. Jag personligen tycker du kan köra på bara spiltan och småbolag då du redan har väldigt bra riskspridning med globalfonden. Sen är det inte så stor skillnad i risk på att köpa spiltan/småbolag jämfört med hela Stockholmsbörsen.

1 gillning

Du har gjort det enkelt redan men jag tycker du kan göra det ännu enklare.

Dina globala förslag + Asien/tillväxt kan du få i princip en kopia av om du väljer enbart SPP aktiefond global.
Mao:
SPP Aktiefond global 90%
SEB Sverige index 10% ( eller småbolag/investmentbolag )

1 gillning

Ja det verkar vettigt att hålla det enkelt. Jag hade inledningsvis usa och europa men insåg att det är representerat tillräckligt i de globala fonderna, less is more antar jag!

Inser nu att AMF aktiefond småbolag kanske är ett bättre alternativ som småbolagsfond.

70% LF Global indexnära

15% Spiltan aktiefond investement

15% Avanza Emerging markets

1 gillning

AMF Aktiefond Småbolag är en aktivt förvaltad fond för endast 0,45% i avgift. Helt värt. Kolla också om du kan välja AMF för din tjänstepension. Har den bästa entrelösningen. Tänk på att småbolag gör din portfölj ”slagigare”, men uppsidan är desto mer.