Min första fondportfölj, vad tycker ni?

Vad tycks om denna profil?

Mitt mål Hej, jag är idag 25 år och har en sparhorizont på 15+ år. Därför kör jag 100% aktiefonder. Jag är nybörjare och vågar därför i nuläget inte satsa i råvaror, aktier och annat mer avancerat.

Söker ej ryggdunk utan tar varmt emot förslag på av fördelning eller om jag bör byta ut något.

Strategi: 80% globalt, 10% Sverige 10% Asien/tillväxt

Globalt:

Två globala indexfonder jämt fördelat

• Länsförsäkringar Global index 40%
  • Avanza Global 40%

Sverige:

Det finns ju olika skolor gällande Home Bias. Jag väljer ändå att ha lite brunsås till maten. Lite osäker bara på om man ska nöja sig med fonder med investmentbolag och småbolag.

• Spiltan Investmentbolag* 5%
  • PLUS Småbolag Sverige Index* 5%

Jag kanske borde ta 5% eller 10% av den globala tårtbiten till:
Avanza Zero, och/eller SEB Sverige index Eller skippa dessa helt och hållet?

Asien/tillväxt
Jag tänkte krydda lite med Asien för jag anser att där finns långsiktigt potential

• Avanza Emerging Markets 5%
  • Swedbank Robur Access Asien 5%

Sammanställning

Andel Fond
40 % Avanza Global
40 % Länsförsäkringar Global indexnära
5 % Spiltan Investmentbolag
5 % PLUS Småbolag Sverige Index
5 % Avanza Emerging Markets
5 % Swedbank Robur Access Asien

Finns ingen anledning att ha två global fonder utan det blir bara kaka på kaka. Kör allt i Lf fonden.

Om du är villig att ta lite högre risk så kan du ta 10 % från global och sätta i Sverige fonderna. Tror dock det inte gör allt för stor skillnad i varken risk eller avkastning.

Menar du att jag kan addera 10% på Spiltan fonden och småbolagsfonden eller avser du de andra två sverigefonderna jag nämner?

Jag skulle säga 10 % på spiltan och småbolag.
Inte avanza zero iallafall. Visst den är gratis och det är bra men du får bara dom 30 största bolag i Sverige. På ett långsiktigt sparande vill du ha mindre företag som har chans och växa mer.