Min första fondportfölj, vad tycker ni?

false

Finns ingen anledning att ha två global fonder utan det blir bara kaka på kaka. Kör allt i Lf fonden.

Om du är villig att ta lite högre risk så kan du ta 10 % från global och sätta i Sverige fonderna. Tror dock det inte gör allt för stor skillnad i varken risk eller avkastning.

1 gillning

Menar du att jag kan addera 10% på Spiltan fonden och småbolagsfonden eller avser du de andra två sverigefonderna jag nämner?

Jag skulle säga 10 % på spiltan och småbolag.
Inte avanza zero iallafall. Visst den är gratis och det är bra men du får bara dom 30 största bolag i Sverige. På ett långsiktigt sparande vill du ha mindre företag som har chans och växa mer.

Om du vill ha hela Stockholmsbörsen så är det plus Allabolag Sverige index för 0,2 % som gäller. Jag personligen tycker du kan köra på bara spiltan och småbolag då du redan har väldigt bra riskspridning med globalfonden. Sen är det inte så stor skillnad i risk på att köpa spiltan/småbolag jämfört med hela Stockholmsbörsen.

2 gillningar

Du har gjort det enkelt redan men jag tycker du kan göra det ännu enklare.

Dina globala förslag + Asien/tillväxt kan du få i princip en kopia av om du väljer enbart SPP aktiefond global.
Mao:
SPP Aktiefond global 90%
SEB Sverige index 10% ( eller småbolag/investmentbolag )

1 gillning

Ja det verkar vettigt att hålla det enkelt. Jag hade inledningsvis usa och europa men insåg att det är representerat tillräckligt i de globala fonderna, less is more antar jag!

Inser nu att AMF aktiefond småbolag kanske är ett bättre alternativ som småbolagsfond.

70% LF Global indexnära

15% Spiltan aktiefond investement

15% Avanza Emerging markets

1 gillning

AMF Aktiefond Småbolag är en aktivt förvaltad fond för endast 0,45% i avgift. Helt värt. Kolla också om du kan välja AMF för din tjänstepension. Har den bästa entrelösningen. Tänk på att småbolag gör din portfölj ”slagigare”, men uppsidan är desto mer.

1 gillning