Långsiktigt sparande 15 år

Hej!

Helt ny på fondsparande så uppskattar alla tips jag kan få. Långsiktigt sparande 15 år.

Har läst mycket på bloggen och försökt sortera ut det jag tycker känns rätt för mig och har kommit fram till följande:

Förslag 1:

–Avanza Global 70%

–Avanza USA 10

– Avanza Emerging Markets 10

– Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Förslag 2:

–Avanza Global 70%

–Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%

–Spp Aktiefond Sverige A 5%

–Plus Småbolag Sverige Index 5%

–Amf Aktiefond Småbolag 5%

–Swedbank Robur Access Asien 5%

–Avanza Emerging Markets 5%

–Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5%

Alla har vi olika erfarenheter och åsikter så ge gärna din synpunkt på alternativen.

Var hålla på med massa småskättar …kör 100 % Avanza global. Det kommer du inte att ångra och det gör livet enklare.

Differentiering är viktigare än enkelhet. Min personliga uppfattning är att förslag 2 är bättre än förslag 1. Dock skulle jag lägga totalt 15% i Emerging markets (för att tilta bort mer från USA). Och ta avanza Emerging markets istället för två olika fonder.

Lycka till

Skulle också minska delen du har i Sverige till 15-20% högsta. Dessa kan ersättas med tex en billig global småbolagsfond.

Jag brukar tänka såhär att först bestämma fördelning mellan olika länder/regioner. Sedan fördelning inom dem, t.ex små eller stora bolag, sedan specifika fonder.

Tycker det verkar onödigt att lägga till USA då globalfonder redan har så stor exponering.

Tillägg av tillväxtmarknader är bra då det saknas i Globalfonden. Lite Svensk exponering är rimligt.

Du har en sund grund.

Sedan om du ska ha 10 eller 20 % Sverige, exakt vilka fonder osv är ju mer en smaksak.