Fördela procent

Jag lutar mer och mer åt en simpel portfölj med enbart globalfond + Sverigefond + tillväxtmarknad. Tänker till exempel som följande:
70% avanza global
20% spiltan aktiefond IB
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad Indexnära

Vad tycker ni? Förslag på ev omfördelning av procenten?

1 gillning

Avanza Emerging markets är billigare och hade valt PLUS Alla bolag före spiltanfonden.

5 gillningar

Eller göra det ännu enklare och baka ihop globala och tillväxtmarknad till SPP Aktiefond Global för 80% av summan och 20% PLUS Allabolag Sverige Index som Nattugglan skrev.

4 gillningar

Avanza Global 100% :ok_hand::+1:. När du ändå vill ha det enkelt

1 gillning

Instämmer till alla ovanför.
Har mest på Lysa men min Avanza portfölj är nu:

SPP Global Plus 70%
SPP Emerging Markets Plus 10%
SPP Sverige Plus 10%
SPP Sverige Småbolag Plus 10%

Om du ändå är på Avanza så skulle jag köra Avanza Emerging markets istället för LF.

Skulle även byta den smala nischfonden från Spiltan mot en bredare indexfond som t.ex Plus allabolag Sverige index.

Sedan själva fördelningen tycker jag ser bra ut :+1:

1 gillning

Ok! Har redan en del investerat i upplägget jag skrev, men skulle kunna ändra mitt månadssparande till det ni föreslår. Finns några nackdelar med att låta det hittills investerade ligga kvar och växa? Eller bör jag på sikt ändra så att ”klumpinvestering” + månadsspar utgöra av samma fonder?

1 gillning

Du har redan så bra portfölj att du behöver inte ändra något :+1:. Du kan lugnt spara i samma portfölj. Men om du gillar samma fond fast billigare borde du byta ut LF tillväxtm indexnära till Avanza Emergingmarkets. Det är lätt byta ut en fond. Du kan göra samma sak med Spiltan kan byta till Plus Allabolag Sverige index då den är bredare och billigare.

1 gillning

:+1: Avanza global eller Länsförsäkringar Global?