Min fondportfölj, önskar råd

Dessa fonderna äger jag idag inklusive procentuell fördelning:

• Spiltan Aktiefond investmentbolag: 19,08%
    (- Pengar över att investera i fonder som just nu ligger på separat avanza-konto) 18,44%
  • Avanza Global: 16,83%
  • Avanza Zero: 13,72%
  • Avanza Europa: 9,10%
  • Swedbank Robur Tecnology A: 5,91%
  • Swedbank Robur Access Asien A: 4,53%
  • Swedbank Robur Kapitalinvest: 4,22%

Förutom dessa har jag även Investor (5,10%), Skistar, SBB Norden B, Neobo fastigheter… Mindre summor och inget jag investerar mer i just nu. SBB har blivit kvarliggandes sedan den dök. Investor har jag funderat på om jag skulle lägga in lite till i eventuellt… Då jag har pengar jag behöver portionera ut. Oklart hur mycket mer dock?

Jag tycker det är svårt att se hur valet av mina fonder är fördelade enligt en spar-pyramid där jag läst att 50% bör vara globalfonder, 25% sverigefonder och 10-15 procent tillväxtfonder och till sist 5-10% branschfonder. Jag vill verkligen kunna luta mig tillbaka och låta pengarna arbeta för mig över lång, lång tid. Jag har inget behov av att vara där inne och pilla. Men innan jag kan luta mig tillbaka så vill jag känna mig trygg i att jag förstått pyramiden rätt och inte har fonder som “slår ut varandra” eller har alltför dyra avgifter. Jag vill ha en bredd. En trygg bas att stå på.

Jag känner mig inte trygg och nöjd med att ha så pass många fonder som jag har nu, skulle vilja minska ner dem en aning eller om det är någon eller ett par som ska bort för att de ändå “tar ut varandra”? Jan sa på en föreläsning igårkväll att Avanza europa redan finns i avanza global, stämmer det alltså? Isåfall känns Avanza europa rätt onödig att äga för min del kan jag känna.

Jag slängde in avanza europa på måfå för något år sedan då jag tänkte att jag inte hade någon europa fond. Samma med asien fonden, den slängde jag också in för att bredda min portfölj. Är den bra och under vilken kategori i pyramiden hamnar den isåfall? Kollar man procentuellt just nu så består ju min portfölj mestadels av sverigefonder… När det egentligen “bör” vara övervägande globalfonder?

Jag har ju 18,44% ytterligare i summa att investera i fonder och funderar på hur jag bäst bör fördela den summan mellan de fonder jag har. Är det någon typ av fond jag missat i min portfölj? Index- och globalfonder talade Jan gott om i föreläsningen, vilka av mina fonder är egentligen en index/global fond förutom avanza global? Räcker det med att ha det största innehavet på en globalfond, räcker det med en isåfall men blir inte det väldigt stor del av sitt innehav i en enda fond då?

Jag önskar nog mest lite råd för att förstå mig på fond-fördelningen lite bättre. Jag känner mig splittrad i mina fonder, är osäker på om inte ett par av fonderna har lite för hög avgift om man ska gå efter 0,4% som många rekommenderat.

Hur skulle ni procentuellt rekommendera mig att fördela mina tillgångar på fonderna och hur ser innehållet på min nuvarande portfölj egentligen ut? Om jag vill bredda portföljen men ev banta ner antalet fonder, hur tycker ni att jag bör resonera i så fall? Stort tack för möjligheten att bolla ekonomifrågor, hoppas det inte blev alltför långt och spretigt, men jag hoppas ni förstår mina frågor. Annars får ni gärna fråga mig tillbaka.

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Majoriteten av innehaven i samtliga dina fonder täcks redan av globalfonden. Så du har väldigt mycket överlapp just nu.

Ett ganska standardportföljförslag här brukar vara något liknande:

• 60-100% i en global indexfond (t.ex Avanza global som du redan har. Annars är DNB Global Indeks pouplär som är en betydligt bredare fond med fler innehav och färre exkluderingar)
  • 0-20% i en svensk indexfond (t.ex Plus allabolag Sverige index som täcker hela svennska börsen)
  • 0-10% i en tillväxtmarknadsfond (t.ex Storebrand emerging markets, om du nu vill inkludera tillväxtmarknader för att få en bredare portfölj)
  • 0-10% i en småbolagsfond (t.ex Handelsbanken globala småbolag eller Plus småbolag/mikrobolag)
  • 0-10% i valfri lek/spekulation (t.ex din teknikfond och investmentbolag)

Märk alltså att det går absolut bra, och oftast väldigt svårslaget långsiktigt, med endast en enda globalfond för allt sitt långsiktiga sparande.

3 gillningar

Jag skulle antingen lägga ner detta med att välja fonder fullständigt och enbart investera via Lysa (då slipper du fundera) eller investera i ca 80% globalfond (typ Avanza Global) + 10% Sverigefond (typ PLUS Allabolag Sverige) + 10% tillväxtmarknadsfond (typ Avanza Emerging Markets).

Lyssna gärna på poddavsnittet bästa aktiefonderna 2025 för inspiration annars om du vill grotta ner dig i fondträsket :slight_smile:

2 gillningar

Om du vill ha esg och riktigt billigt välj 100% Avanza Global

Om du vill ha brett 100% DNB Global Indeks

Med en fond så kan du luta dig tillbaka och tänka på annat.

Komplettera med en sverigefond eller spiltan som du redan äger, om du vill.

Ska du ha ännu mer kan du lika gärna hoppa över till lysa, med tanke på att du vill kunna luta dig tillbaka. Allt sköts automatiskt av dem.

2 gillningar