Hur balansera en fondportfölj?

Har läst en hel del trådar här i forumet kring denna fråga och tänkte kolla om jag ligger någorlunda i linje med hur ni andra tänker kring er fondportfölj. Jag är väldigt tidigt inne i mitt sparande och kan väl säga att jag provar mig fram lite nu i början när jag ändå har ett ganska litet kapital så jag kan hitta något jag känner mig nöjd med över en lång sparhorisont. Håller på att överföra mitt sparande till Avanza och har provat mig fram till en fördelning som skulle kunna se ut såhär:

• Länsförsäkringar Global Indexnära (70%)
  • Länsförsäkringar Europa Indexnära (10%)
  • Avanza Emerging Markets (10%)
  • SEB Sverige Indexnära A (7%)
  • AMF Aktiefond Småbolag (3%)

Detta med ett beräknat månadssparande på 2500, tänkte även köra ett separat månadssparande på 1000 i ett annat ISK som är öronmärkt för pension. Där tänker jag nog en smalare portfölj med global, Sverige och emerging. Tanken med två olika ISK är att jag vill ha ett konto med ett allmänt långsiktigt sparande som i slutändan till viss del kanske också blir en del av pensionen men att också ha ett separat sparande som bara är till för pensionen.

Det jag funderar över när det gäller fördelning är:

• 70%, är det en för stor andel att lägga i en global fond?
  • Är det tillräckligt stor skillnad på innehållet i global/europafond för att det ska ge en liten extra riskspridning?
  • Bör andelen placerad i Sverige vara högre än sammanlagt 10% även om Sverige är litet i världsekonomin?

I övrigt är avgifterna mellan 0,22-0,29% bortsett från småbolagsfonden som ligger på 0,45%. Hade möjligtvis funderat på att få in någon form av “hållbarhetsfond” riktad mer mot grönt teknik mm men inte hittat något där riktigt ännu så stannade på dessa 5. Som sagt är målet att hitta ett långsiktigt sparande där jag inte ska behöva gå in och småjustera hit och dit.

Nej, flera här som har 100%

Helt onödigt att ha en extra europafond då globalfonder redan innehåller ”rätt” mängd Europa.

Omdiskuterat ämne i en annan tråd, sök på home-bias. Fondrobotarna har ca 20% sverige, om en nu ska ta det som någon sorts benchmark. Den största fördelen med svenska indexfonder är att dom i regel är mycket billiga och mer fördelaktiga än globalfonder vad gäller skatt på utdelningar. Min egen aktiedelen ser ut såhär:

70% LF global
10% LF tillväxt
20% Nordnet Sverige index

Mycket billig och mycket bred :+1::fist_right:

2 gillningar

Personligen hade jag valt bort Europafonden, då det redan ingår Europa i globalfonden :slight_smile:
Jag hade istället lagt dessa procent istället i globala småbolag eller i Sverige.

T.ex följande:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Seb Sverige indexnära (jag gillar Plus allabolag Sverige index bättre)
10% i antingen AMF småbolag eller i Handelsbanken gl småbolag ind cri A1 sek.

Blir en billig och mycket bred portfölj :slight_smile:

Nej det är inte för mycket. Man kan även ha 100% i en globalfond med gott samvete tycker jag.

Det är en smaksak. Vissa kör 50-100% Sverige, vissa hävdar att det räcker med det lilla Sverige som redan ingår i en globalfond. Personligen tycker jag 10-20% är lagom. De flesta är ju redan rejält exponerade mot Sverige i form av lön, skatt, bostad, arbete m.m.

2 gillningar

Då du har Avanza kan detta vara ett alternativ:

70% LF global
10% Avanza EM
10% Avanza Zero
10% Plus småbolag

2 gillningar