Är det här bra fonder att spara i? | Hur kan jag tänka?

Hej ! Har börjat läsa på ett tag nu och börjar sätta mig mer inpå det här med att spara i fonder. Har skaffat mig ett Avanza konto och flyttat över pengar där till ett sparkonto. Jag har dessutom startat ett isk konto och lagt in pengar på vissa fonder.

Det jag inte riktigt förstår är att jag hur jag vet vilka sorts fonder det är… Är det global fonder akitefonder etc…

1. Är detta bra fonder jag sparat i ?

Jag har lagt in lite mer pengar i vissa än andra fonder. Och tänk byta ut Länsförsäkringar global index nära mot proetheos fond.

1. Eller ska jag bara skaffa en till fond ?

Det jag har börjat spara på är

• Avanza zero
  • Länsförsäkringar global index nära
  • Seb hållbar Sverige indexnära
  • Spiltan aktiefond investmentbolag
  • Swedbank Robur ny teknik A

Jag har tänk spara iallafall i minst 3-5 år

Är ganska förvirrad… Är det någon som kanske skulle kunna göra en liten “analys” åt mig så att jag känner att ja kan börja slappna av lite ?

Godjul och gott nytt år.

Tack på förhand
Mvh Dylan.

Hej @Dylan92, välkommen till forumet!

Det är alltid lite klurigt att svara på den här typen av frågor då det handlar väldigt mycket om vad som är syftet med sparandet, om du är okej med att välja lite fonder för att lära dig och ha det som hobby eller inte och så vidare.

Generellt sett är de fonderna som du har valt kvalitativa fonder. Sedan är det stor skillnad på hur du väljer att kombinera dem. Det vill säga t.ex. lite salt i en maträtt gör det gott, men mycket salt kan göra det oätbart.

Det som jag spontant skulle säga som ren feedback är:

Överlapp
Avanza Zero, Spiltan Aktiefond investmentbolag och SEB Hållbarbar är alla fokuserade på svenska stora bolag så här har du rätt mycket överlapp. Avanza Zero är inte någon av mina favoritfonder så den skulle jag strukit till fördel för t.ex. SEB-fonden.

Investmentbolagfonden är en favoritfond i forumet även om jag själv tycker att den har för mycket Investor i sig. Men det är en smaksak.

Ny Teknik
Är en fond som har gått fantastiskt bra historiskt. Frågan är bara: “Hur vet vi att den kommer göra det framgent?” Om du är okej med den som spekulatioin, så absolut behåll den. Skulle gissa att många i forumet har den i sin portfölj också.

Proethos vs LF Global
Jag skulle säga att det är lite som att säga att jag skulle byta bil mot hamburgare (inte riktigt, men nästan) det är två olika saker. Den ena är en global indexfond, den andra är en nischad hållbarhetsfond med räntor.

Jag hade hade haft LF-fonden som bas och lagt till Proethos som en kul fond för att man gillar initiativet.

Ovan är ett sätt att resonera, det andra sättet att resonera är: "Jag vill bara ha ett så statistiskt rätt sparande som möjlig"t, och då är det mer eller mindre att lägga allt i LF Global-fonden. Men det är skittråkigt även om det är rätt.

Lycka till på din investeringsresa. :slight_smile:

Ja, med globalfond som bas skulle du lägga kanske 60-70% i den. När det gäller månadssparet så kan man göra så att man bara sparar i de fonder som man tänkt ha störst andel av pengarna i och nån gång om året ombalanserar man och säljer en del av de fonderna för att kunna köpa den mängd man tänkt av de fonder man inte mpnadssparat i. Detta kan bli nödvändigt om du tex månadssparar 500kr och vill ha 10% i en viss fond, men minsta tillåtna köp i den fonden är 100kr.

Den här gillar jag Jan. Sparandet ska vara tråkigt långsiktigt och det ger bäst resultat. :+1:

3 gillningar

Hej
Hoppar på en gammal tråd, hoppas det är ok
Jag är ute efter ett tråkig och lätt fondsparande.
Ex
Lf Global index 40%
AMF Global eller Handelsbanken global index 40%
SEB Sverige indexnära 15%
Och lite spiltan investmentbolag. 5%

Såg ett råd från 2021 och er basportfölj där man kunde dela upp globaldelen 2-3 global fonder istället för 1

Har idag
Hb Criteria 50 35%
Hb Global index criteria 36%
Hb Sverige Tema 18%
Spiltan investmentbolag 7%
Investor aktie 4%

Ditt alternativ är bra men onödigt med flera globalfonder. Om du vill ha låga avgifter så kan du köra antingen SPP aktiefond global (inkluderar tillväxtmarknader) eller kombinera LF Global + LF Tillväxt.

HB Global ser jag personligen ingen anledning att ha då den är lite dyrare än de andra alternativen. Särskilt eftersom du vill ha uppåt 80% i globala fonder. Då gör det stor skillnad i avgift.