Hej alla!
Ny här i forumet, läste tidigare inlägg om bästa fonderna 2024 men det är svårt att välja.
Jag vill börja spara till pensionen hos Avanza (ca 30 år)
Tänkte skapa min portfölj enligt nedan: Länsförsäkringar global index 30%
DNB global index 25% Avanza global 30%
Plus allabolog Sverige 10%
Och har sedan tidigare Avanza zero 5% (ingen stor summa där)
Det har varit så länge. Tror det blev så när den SEK-handlade varianten lanserades. Jag har haft en del kontakt med Avanza men dom verkar inte veta varför det blir så.
Vill du följa dem senaste rekommendationerna skulle jag föreslå 80% DNB och 20% Plus allabolag Sverige. Detta är en bred portfölj. Vill du slippa tänka på ombalanseringar och köra enligt ovan kan du välja Lysa bred. Är hållbart viktigt för dig så väljer du Lysa hållbar.
Det är inget fel på innehållet i din portfölj. Du har 85% i globala aktier och 15% i svenska. Vill du göra det enklare för dig väljer du en av globalfonderna och lägger 80-90% där. Just nu har du tre med överlappande innehåll.
Vet egentligen inte, har själv valt två globalfonder från två olika aktörer pga riskspridning mellan fondbolagen. Tänker om det är något fondbolag som får problem av något slag eller så…Det kanske bara är hjärnspöken eller kan det ligga något i det?
Ett fondbolag förvarar inte dina köpta fondandelar utan dessa förvaras i ett förvaringsinstitut, inte sällan en av de större bankerna.Till exempel är Avanza Globals förvaringsinstitut SEB. Fondbolagets ekonomi är alltså skild från själva fondens. Skulle till exempel fondbolaget gå i konkurs finns dina fondandelar kvar i förvaringsinstitutet. Skulle däremot förvaringsinstitutet missköta sig så dina fondandelar inte kan särkiljas från andras, kan investerskyddet träda in och ersätta upp till max 250 000 kronor. Risken för något är ju aldrig 0 men jag har bestämt mig för att inte ligga sömnlös för det.
DNB global 20% och 10% Länsförsäkringar global (Jag personligen tycker att DNB är lite bättre än LF då den är lite bredare, men det är verkligen en smaksak) hade nog även slagit ihop Avanza zero och plus alla bolag, men också en smaksak