Jag är nybörjare på börsen och vill gärna investera 120k i fonder på Avanza. Fonderna och fördelningen jag tänker är såhär:
60% LF global
20% Plus alla bolag Sverige eller Avanza Zero(?)
10% Storebrand Europa A
10% Spiltan Aktiefond investment
Låter det här som en bra nybörjarportfölj? Tacksam för hjälp!
En ganska klassisk portfölj som liknar det som brukar rekomenderas här
Personligen skulle jag dock strunta i Europafonden då det redan ingår marknadsviktat i globalfonden, samt struntat i Spiltan då dessa bolag redan finns med i Plusfonden som är mycket bredare.
Skulle hellre lägga till en tillväxtmarknadsfond eller någon småbolagsfond om jag vill ha mer än 80% gobalfond och 20% sverigefond.
Tack för svar! Ja egentligen hade jag velat hålla det så enkelt så mycket dvs så få fonder som möjligt. Så det räcker kanske med 80% LF global + 20% sverige fond då? Föredrar du Avanza Zero eller Plus alla bolag Sverige?
Det räcker absolut med 2 fonder. En global och en sverige.
Jag förstår att Zero låter lockande med tanke på avgiften, men denna innehåller bara 30 bolag. Plus allabolag har 300+ bolag. Så alla dar i veckan skulle jag välja plusfonden.
Förslag på småbolag skulle kunna vara Handelsbanken globala småbolag, om du vill ha en bred men tyvärr aningen dyr, eller Plus småbolag/mikrobolag för en billugare men endast svenska bolag.
Jag skulle i så fall ta 10% från Sverigedelen och lägga i småbolag om du nu väljer att göra det.