Hej!
jag funderar på att investera i indexfonder. Behöver man en global indexfond eller flera? Vad bör jag titta på?
Funderar även på en bra Sverigefond, förslag?
Tacksam för hjälp!
Hej!
jag funderar på att investera i indexfonder. Behöver man en global indexfond eller flera? Vad bör jag titta på?
Funderar även på en bra Sverigefond, förslag?
Tacksam för hjälp!
Så indexnära som möjligt med så låg avgift som möjligt.
Beror på vilken plattform du är på.
Denna rekommenderas till Avanza tex
Jag har 2 globalfonder.
LF Global Indexnära och DNB Global Indeks.
Det är för att om en fond stänger temporärt eller krånglar så hoppas jag den andra funkar.
PLUS Allabolag är en bra sverigeindexfond med ca 300 svenska bolag.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A. Vilken av dem som kommer att ge bäst avkastning vet ingen. Om du väljer en av dem så har du gjort ett bra val.
Du behöver inte två olika fonder inom samma kategori enligt mig.
Du har redan fått bra förslag på fonder ![]()
Dnb global index + Plus allabolag Sverige index ![]()
Nej man behöver inte det är bara jag som är paranoid. ![]()
Jag kör också med två.
Avanza Global och LF. Global. ![]()
Tack alla för utomordentliga svar! Eftersom jag har avanza siktar jag nog på deras alternativ.
Avanza säljer alla (tror jag) nämnda indexfonder så du behöver inte ta Avanzas egen fond bara för att du redan är kund där.
Som Anders001 sa så behöver du inte välja Avanza Global bara för att du använder Avanzas plattform. Välj vilken du tror på bara. Ja du kan köpa alla de indexfonder jag skrivit + massa flera.
Tänkte mer på förslagen som finns under Avanza!
Jag kör DNB global Indeks i barnsparandet och Länsförsäkringar Global Index i mitt långsiktiga sparande.
På det viset sprider jag risken mellan fondbolagen. Skulle en kärva så har jag pengar i en annan
Extra säkerhet som varken kostar eller strular till det i onödan.