Hej!
Tänkte fråga vilken iglons indexfond skulle vara bra att kombinera  med Länsförsäkringar Global? Avanza Global är ganska lik, finns det andra bättre alternativ?
Vad är syftet med flera globalfonder?
Tänker att det kan vara bra som man brukar säga att inte ha alla ägg i samma korg. Kanske risken sprids mer
Diversifiering är bra men finns ingen anledning att välja två bolag som säljer samma produkt. Möjligtvis om du är orolig att Länsförsäkringar eller Avanza skulle gå i konkurs men sannolikheten att det skulle ske är i stort sett obefintlig och skulle det ske är jag ganska säker på att du skulle få tillbaka dina pengar.
De du nämner är bra, du kan även slänga in DNB Global Indeks S.
Jag äger alla tre (LF global, Avanza global, DNB global), mest för att jag inte gillade LF:s byte av jämförelseindex och tog därför in de andra två.
Det är en kompromiss så att jag kan sluta sitta och grubbla och jämföra dem så mycket (som många här gör).
Inte märkbart. Fonderna äger samma underliggande aktier.
Däremot är @Passiv inne på ett bra spår gällande LF och att de valt att ändra index till ett mer hållbart sådant. Vill man ha en lite bredare indexfond kan jag rekommendera DNB Global Indeks S.
Men förlorar man någonting på det om man investerar i två global indexfonder? Som LF och DNB Global Indeks S?
Med två globala index fonder lägger du alla ägg i två nära nog identiska korgar, vansinne.
Medt avgifterna om det skiljer sig större. Tror de blir rätt snarlika annars
Själv har jag Avanza Global och Länsf. Global ser inga problem med det och om nån säger att det är vansinne att göra nåt sånt förstår inte när ordet vansinne ska användas i det svenska språket.
Mycket klokt att dela upp på två fondförvaltare skulle jag säga om det värsta skulle inträffa med en fondförvaltare så lär du vara glad att du ej har alla aktiepengarna hos en och samma förvaltare
Skulle du tipsa DNB Global Indeks S och Länsförsäkringar, och sen typ Avanza emerging markets, Avanza zero, spiltan aktiefond investmentbolag , Swedbank Robur technology A och DNB Norden Indeks S för att diversifiera så mycket som möjligt?
Sen både LF och snart även Avanza hämtat hem förvaltningen så har jag breddat med flera globalfonder för att få ett bra snitt av flera förvaltare med samma avgift samt några olika tiltar.
Förlorar inget och har ändå delat upp på storbank + avanza så det faller sig lite naturligt också.
Avanza Global
DNB Global Indeks
LF Global Index
Inte likavikt men jobbar påt. Inte jättenoga såklart.
Är det bara global indexfonder du investerar i eller också i Sverige, Japan, kina och Norden?
Jag har nu på “gamla dar” äntligen  börjat sälja av lite aktier för att åtminstone ha 10 % i globala indexfonder för att sänka risken lite.
 börjat sälja av lite aktier för att åtminstone ha 10 % i globala indexfonder för att sänka risken lite.
Men blir alldeles förvirrad när jag läser om de fonder jag har fn, Avanza Global, Nordnet Global, DNB global Indeks S och Länsförsäkringar Global Index. Nordnet har t.ex. ett komplicerat upplägg med syntetisk replikering och swapar och de äger alltså inte bolagen i index. Avanza är en matarfond.
Har alltid problem när jag inte förstår vad jag investerar i utan bara måste lita på att banken vet vad de håller på med. Tänker att risker ökar ju fler led det är mellan mig och det jag vill investera i.
Vet inte om du eller någon annan klok person kan bena ut eller lugna mig kring detta?
Nja, det beror på.
Så länge det är en relativt seriös bank är det inte speciellt konstigt med varken swapavtal eller matarfondstruktur. Det är olika sätt att hålla ner avgifter.
Har en sverigefond också på 20% men resten är globalfonder.
Du har nog rätt. Alltid svårt med att bedöma risker. Jag sprider därför även mina innehav i fonder med olika typer av lösningar.
Tänker osökt på de bankproblem som varit historiskt. Verkar som om de löser sig mha. Riksbank och liknande.
En globalfond innehåller redan Sverige, Japan och Norden. Dock inte Kina normalt sett, i så fall får man lägga till en tillväxtmarknadsfond.