Bästa globalfonden?

Hej! Vilken är bästa globalfonden (och varför)?
Ska investera en klumpsumma men har endast sverigefonder i nuläget.

Tack för input!

1 gillning

Jag investerar i Avanza Global :slight_smile:

Men jag kompletterar också med Avanza Emerging Markets (och Handelsbanken Global Small Cap)

Hade jag bara velat ha en fond men få med hela världen hade jag valt Storebrand Global All Countries då den tar med fler länder som Avanza Global m.fl. Inte tar med.

Ett alternativ som typ motsvarar Avanza Global, som ofta rekommenderas här, är Länsförsäkringar Global Index.

2 gillningar

Hade man kunnat förutse vilken den bästa fonden är hade vi alla varit rika. Med det sagt rekommenderar jag och många med mig att man bör satsa på en så billig och bred global indexfond som möjligt.

Länsförsäkringar Global Index är både omtyckt och billig med sina 0.20% avgift, men det saknas lite tillväxtmarknad för att göra den komplett, så lägg 88% på den globala fonden samt resterande 12% på Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A med en avgift på 0.41%. Det ger en totalt avgift på 0.225%.

Alla globala indexfonder som kostar 0,20% i förvaltnings avg är bästa globala indexfonder långsiktigt. Då kvittar det vilken du väljer för 0,20% i avg :person_tipping_hand::+1:

3 gillningar

Det finns ett antal alternativ:

1. Avanza Global - Bredaste globalfonden som fortfarande har låg totalkostnad. Kostnaden som redovisas är lite missvisande på grund av skattemäswsiga nackdelar så ligger avgiften någonstans runt 0.25% på denna. Största innehavet (Apple) är 4.86% (källa Avanza). Jag är personligen lite orolig över upplägget med en matarfond här, men detta är troligen det bästa alternativet.

2. Länsförsäkringar Global Index - Billigaste globala indexfonden, dock med en något sämre diversifiering. Största innehavet (Apple) är hela 7.13% (källa Avanza). Dessvärre från ett investeringsperspektiv har denna fond genomgått en ESG konvertering vilket försämrat den förväntade riskjusterade avkastningen, men fortfarande ett väldigt bra alternativ. Numera i mina ögon sämre än Avanza Global dock.

3. DNB Global Indeks A - Ungefär samma kostnad som för Avanza Global men något sämre diversifiering. Största innehavet (Apple) är 5.14% (källa Avanza).

4. Skandia Global Exponering A (på Fondo) - På Fondo får man rabatt på denna och den blir då det billigaste alternativet. Utanför Fondo anser jag denna vara för dyr. I övrigt jämförbar med DNB Global Indeks A men något sämre exponering (Apple = 5.78%). Min personliga uppfattning är att Fondo är lite för nya på marknaden och har dessutom en egen lösning vilket gör mig lite orolig.

Personligen har jag valt att sprida ut investeringen lika mellan alternativ 1, 2, 3 ovan, men skillnaden kommer vara minimal. Troligen gör det större skillnad vilken ränta du får på ditt bankkonto än skillnaden mellan ovanstående fonder.

4 gillningar

Jag slår ett slag för Storebrand Global All Countries. Den inkluderar nämligen tillväxtmarknader. De övriga exkluderar tillväxtmarknader så om man vill ha det i sin portfölj så får man manuellt lägga till dessa och själv bestämma andelen i dessa.

Storebrand har uppåt 2400 bolag i sin portfölj.

3 gillningar

Globalfonderna är ganska snarlika. Det skiljer ganska lite i avgift mellan de olika, men kör själv med Storebrand Global, då den är bredast med tillväxtmarknader inkluderat.

Såg nu att jag öppnat en gammal tråd. Vet inte hur den här dök upp i flödet :sweat_smile:

1 gillning

Nja hundradels procentenheter menar du väl?
Annars blir jag nyfiken på vilka du jämför! :wink:

2 gillningar

Tycker detta är lite intressant, även om jag VET att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning :wink:
Men över en femårsperiod vid jämförelse av vanliga globala indexfonder verkar DNB Global prestera bättre än de övriga. Vad tror ni det kan bero på?
DNB & LF har samma avgift 0,22. Avanza Global är billigast och Storebrand är dyrast. Inte superstora skillnader men ändå värt att ta upp när man är inne på detaljerna…

1 gillning

@janbolmeson, https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2020/

Gäller detta inlägg fortfarande eller är finns det någon uppdaterad version?
Här rekommenderar ni LF Global indexnära som global indexfond, likaså i basportföljen.
Finns det något tydligt argument varför ni rekommenderar just denna? :slight_smile:
obs, absolut ingen kritik mot det på ngt sätt. Bara intressant att lära sig mer om detta!

1 gillning

Swedbank access global, också bra men nämns inte så ofta, lite mindre exponering mot usa än avanza, och har ett visst men inte uttalat hållbarhetsfokus som jag förstår det. Om det är något som är viktigt för dig förstås.

1 gillning

Hej jag undrar vad det är som gör att du menar attt DNB global har sämra diversifiering, än vad då? Jämfört med Avanza global?

Att jämföra storebrand mot ilands-indexfonder är ju bara fel.

Ja, DNB global har något sämre exponering än Avanza global men skillnaden är minimal. Det är dock den globalfonden jag i dagsläget skulle välja att investera i om jag skulle välja en. Men som sagt, jag tror att alla mina alternativ ovan är rätt likvärdiga.

1 gillning

Ok? Du vill inte utveckla?

Är ju två lite olika produkter. Typ äpplen o päron. De följer helt olika index.

Bättre jämföra MSCI WI-fonder för sig, och MSCI ACWI för sig.

När man väljer globalfond måste man ju först bestämma sig för om man vill ha med tillväxtmarknader i fonden eller inte.

1 gillning

DNB Global = 72% USA och stor del i Mag. 7. Gå de och USA bra, inkl. valutan USD kontra SEK, går även fonden bra. Inte konstigare än så!