Jag har i diskussionerna i forumet sett att det har diskuterats LF Globals ESG justering och att DNB Indeks är en värdig konkurrent.
Men ingen tycks ha reagerat på att DNB Indeks har slagit Länsförsäkringar Globals utveckling under hela LF Globals livstid. Är det här inget som håller er vakna om nätterna?
Jag tror det har blivit något konstigt med när de har satt in den tidigare historiken.
Dessutom verkar Avanzas grafer bugga. Trycker man fem år på DNB står det +70,40, men redigerar man datumet där den börjar 01-27 till 01-26 och tillbaka till 01-27 står det +74,59% (slutdatum 23-01-26).
Är inte anledningen att fonden tidigare köpte sina innehav i NOK och nyligen gick över till SEK. Det vill säga, valutaeffekt som tidigare förklarade skillnaden, men nu när den gått över till SEK så bör de vara likvärdiga. Spekulation från min sida.
Det påverkade bara transaktionsavgifter då de underliggande värdepapperna är mest i USD och EUR. Exponeringen mot NOK var så pass kortsiktig, endast medans de handlade.
Jag tycker mig ha märkt nån gång att Avanza inte har olika växlingskurs för varje dag på sina grafer på saker noterade i andra valutor än SEK. Vilket gör att graferna blir tekniskt sett felaktiga när man tittar i SEK. De verkar använda senaste växlingskursen för att kovertera hela grafen. Istället för det korrekta varierande växlingskurs över hela tidsintervallet.
Jag såg detta för ett rätt bra tag på ett par olika värdepapper och det behöver nödvändigtvis inte stämma nu mera. Säger bara att det är en möjlig förklaring till varför de olika fonderna ser ut att ha haft så olika avkastning, vilket nödvändigtvis inte är helt sant.
Det var inte om det var börshandlat eller ej som var skillnaden, utvecklingen för t.ex. aktier och ETF presenteras i absoluta värden i valutan de handlas i och inte %, eller hur?
Så ingen valutakonvertering sker för de överhuvudtaget.
Är det specifikt för avanza? Mina bilder från Nordnet Finland/Sverige påvisar ju att indexjämförelsen inte valutakonverteras (bara fonden) hos Nordnet i alla fall.
Det bör väl vara samma som med LF, den grafen du ser för den är fondkursen i SEK inte innehaven i deras egna valuta. Det är ju därför svenska globalfondsinnehavare knappt haft någon krasch under 2022 då den starka dollarn mot den svaga kronan räddat upp fondkursen.