DNB Indeks slår LF Global

Jag har i diskussionerna i forumet sett att det har diskuterats LF Globals ESG justering och att DNB Indeks är en värdig konkurrent.

Men ingen tycks ha reagerat på att DNB Indeks har slagit Länsförsäkringar Globals utveckling under hela LF Globals livstid. Är det här inget som håller er vakna om nätterna?

Det fick i alla fall mig att tänka.

Ojdå! Det var märkligt. Jag tror inte siffran stämmer för det är en för stor skillnad.

Enligt graferna ska den ha presterat bättre än Avanza Global också.

Jag tror det har blivit något konstigt med när de har satt in den tidigare historiken.

Dessutom verkar Avanzas grafer bugga. Trycker man fem år på DNB står det +70,40, men redigerar man datumet där den börjar 01-27 till 01-26 och tillbaka till 01-27 står det +74,59% (slutdatum 23-01-26).

Alltid svårt att säga att den slagit LF hela tiden.

Tittar man de senaste 5 åren har de både haft sina perioder men just nu ligger ganska lika.

Är inte anledningen att fonden tidigare köpte sina innehav i NOK och nyligen gick över till SEK. Det vill säga, valutaeffekt som tidigare förklarade skillnaden, men nu när den gått över till SEK så bör de vara likvärdiga. Spekulation från min sida.

Det påverkade bara transaktionsavgifter då de underliggande värdepapperna är mest i USD och EUR. Exponeringen mot NOK var så pass kortsiktig, endast medans de handlade.

1 gillning

Om de satte fondkursen i NOK så har det helt klart valutapåverkan.

2 gillningar

Jag får det så här

Från annan tråd:

Jag tycker mig ha märkt nån gång att Avanza inte har olika växlingskurs för varje dag på sina grafer på saker noterade i andra valutor än SEK. Vilket gör att graferna blir tekniskt sett felaktiga när man tittar i SEK. De verkar använda senaste växlingskursen för att kovertera hela grafen. Istället för det korrekta varierande växlingskurs över hela tidsintervallet.

7 gillningar

Jag tycker om DNB Global Indeks. Dessutom är den billigare än LF global nu efter valutaskiftet :+1:

Den har även något fler innehav.

Nu är ju DNB Indeks S noterat i SEK. Men Avanza verkar ändå gör något fel. Såhär blir utfallet på Nordnet.

7 gillningar

Inte under hela den historik som du ser på Avanza. Väldigt nyligen som den noterade om sina andelar till SEK.

1 gillning

Med “saker” antar jag att fonder (eller möjligtvis sådant som visas i %, dvs inte aktier och ETF) avses?

Omräkningen till SEK får förövrigt lite lustiga effekter när man jämför med något index.
Nordnet Finland

Nordnet Sverige

Både börshandlat och inte börshandlat.

Jag såg detta för ett rätt bra tag på ett par olika värdepapper och det behöver nödvändigtvis inte stämma nu mera. Säger bara att det är en möjlig förklaring till varför de olika fonderna ser ut att ha haft så olika avkastning, vilket nödvändigtvis inte är helt sant.

Det var inte om det var börshandlat eller ej som var skillnaden, utvecklingen för t.ex. aktier och ETF presenteras i absoluta värden i valutan de handlas i och inte %, eller hur?
Så ingen valutakonvertering sker för de överhuvudtaget.

Inte riktigt om du jämför med ett index i annan valuta.

Förstår inte vad du menar? Om jag jämför vad med ett index i en annan valuta? Och vad är “inte riktigt” då?

OMXGI t.ex. är i SEK och konverteras till USD om du jämför mellan en USD listad aktie och det.

Det finns alltså även omräkning baserat på valuta när du jämför börshandlat.

Varför det? Innehaven är inte i NOK, det är bara en valuta de utför transaktioner med.

Är det specifikt för avanza? Mina bilder från Nordnet Finland/Sverige påvisar ju att indexjämförelsen inte valutakonverteras (bara fonden) hos Nordnet i alla fall.

Det bör väl vara samma som med LF, den grafen du ser för den är fondkursen i SEK inte innehaven i deras egna valuta. Det är ju därför svenska globalfondsinnehavare knappt haft någon krasch under 2022 då den starka dollarn mot den svaga kronan räddat upp fondkursen.