Vid en jämförelse sedan 2018 har Avanza Global underpresterat både LF och DNB globalfonder. Oavsett tidsperiod sedan 2018. DNB har utvecklats bäst över hela perioden, men har under vissa kortare presenterat något sämre än LF. DNB är den bredast, Avanza den smalaste. Kostnaden har varit högst i AVA innan de tog hem fonden, är idag billigast.
Alldeles för svårt att jämföra globalfonderna mot varandra då de byter index / inriktning för ofta.
Däremot är det nästan garanterat att de rör sig olika när det handlar om mellan allt från 800 till 1400 innehav och vissa exkluderar t ex energisektorn och andra överviktar bolag med 1,5-2,0 X marknadsvikt.
Vore mer spektakulärt om de inte avvek från ”moderindex” MSCI World.
Inte ens om 10 år är det säkert att vi kan reda ut vilken fond som ”gått bäst”
Dessutom bäst mot sitt index eller bäst mot MSCI World.
Bäst avkastning eller bäst riskjusterad avkastning…
Absolut, men både här och för de flesta talas det om dessa som utbytbara och ganska lika. Men om en avkastar bättre över tid är det ju intressant att försöka förstå om det finns skillnader som förklarar överprestation.
Byttes det inte vilket index de följer i höstas? Så ava och lf följer samma index? Då borde man bara välja den med lägst avgift och en jämförelse som i detta fallet från 2018 blir missvisande då de från bytesdagen ska gå exakt lika.
Jag personligen tycker det, men inte pga avkastning utan pga det märkliga indexet. Jag vill inte ha 8,48% Apple (!!). Någon kanske tycker att den låga avgiften kompenserar för det, men det känns inte bra för mig.
Nej.
Avanza: Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index
LF: MSCI WORLD ex Select Securities Climate Action 75% Custom Index