Ser ju nu att Avanzas Globalfond har gått betydligt bättre än LF Index senaste året! Är det pga nya hållbarhetsfiltret som introducerades i LFs fond?
Känns som man borde lämna LFs fond och flytta över allt till Avanzas Globalfond…
Ja, antagligen.
Vad får dig att tro att det kommer fortsätta gå bättre för ”smutsiga” företag? Nu (i år, när de gått bättre) har ju marknaden t.ex. räknat in att olje- och gasbolag tjänar mer pengar på grund av kriget och Europas energisituation, vad är det som skulle göra att dessa bolag återigen skulle öka mer än index?
Det behöver inte vara fel att byta, men att bara gå på historisk avkastning ger inte automatiskt bättre avkastning i framtiden.
Jag började månadsköpa Avanza Global istället för LF samtidigt som denna nya exkludering tillsammans med många andra, finns en tråd på ämnet som du kanske hittar.
Avanza Global sållar inte bort energibolag och de gick väldigt bra förra året. Skulle tro att det förklara det mesta av skillnaden.
Det kommer bli intressant att följa hur mycket det här skadat fonden på lång sikt.
Utropade “go woke, go broke!” och bytte till Avanza Global när jag fick höra att LF hoppade på tåget mot “ESG-kommunismen” i somras tack och lov
Det är synd, för jag gillade både företaget, försäkringsbolaget och fonden.
#Metoo……….
Sannolikt är den största delen av förklaringen inte ESG-exkludering utan att de två fonderna inte alltid värdesätts samma datum, så Avanza måste anta ena fondens värde. Testa att börja jämförelsen från ett annat datum.
Jämför exempelvis att börja från 2022-03-15 med att börja från 2022-03-16. I det senare fallet ser fondernas utveckling nära nog identiska ut.
Kort svarat konsensus inom forskningen, avsteg från marknaden medför en försämrad riskjusterad avkastning.
Nja, jag vet inte om jag missförstår dig eller tittar på fel sätt, men jag tycker inte det verkar stämma?
LF Global har gått -2.59%, och Avanza Global +0.11% under perioden.
Det är väl ganska stor skillnad på två fonder som ska vara likvärdiga, där den ena dessutom haft negativ utveckling, inte bara gått mindre plus…
Ännu värre att de med högre risk (färre bolag) gett sämre utveckling.
Vid ombalansering kommer jag sälja av länsförsäkringar men spara kanske 5 % för att se min avkastning i procent
När jag jämför utvecklingen från 2022-03-15 får jag att skillnaden är 2,47% (notera också att graferna ser ut att starta på lite olika höjd):
När jag jämför utvecklingen från 2022-03-16 får jag att skillnaden är 0,43%:
Min gissning är att största delen av skillnaden i fondernas utveckling från årsskiftet har att göra med när fonderna rapporterar sitt värde och hur Avanza presenterar sin data, snarare än faktiska skillnader i deras innehav.
Jag råkar ha ett ISK som är 50/50 Avanza Global och LF Global Indexnära, där jag alltid köpt lika mycket av båda vid samma tillfällen (dock inte så regelbundet). Så här ser utvecklingen ut:
Värdesättningen måste stämma, annars vore det jättekonstigt tycker jag. Det vill säga om det står +2% på en dag så måste det gälla.
Att avkastningen är väldigt identiska från ett annat startdatum kan förklaras av att då skilde sig inte avkastningen mellan fonderna under den tidsperioden. Det vill säga det är under få dagar då fonderna skiljer sig rejält, plockar man bort dom så ser de identiska ut.
Den 15 mars var avkastningen så här:
Enklast vore att fråga Avanza och fråga varför det skiljer sig så mycket.
De startar på olika höjd på Y-axeln för att avkastningen skiljde sig på den dagen. X axeln är fortfarande samma som jag förstår det.
Morningstar visar även mindre avkastning på ett år:
Inga energiaktier i Länsförsäkringar Global Index! Jämförelse med Avanza Global och DNB Global Indeks S. För någon anledning viktar deras index fyra procentenheter mer till sjukvård också.
Hej,
Jag ser att det verkar finns en avgiftsskillnad också som kan bidra till jämförelsen 0,08% för Avanza global och 0,23% för LF (hos Avanza dvs - vet inte om det är skillnad på vart man handlar - jag är nybörjare)
Jag tänker att Avanza Global vore att föredra pga av minimal exkludering, även fast avgiften är något högre än LF global.
Hej!
En aspekt med Avanza global som inte syns i de
0,08% i avgift är källskatten på amerikanska aktiers utdelningar. Fonden lyder under Luxemburgs skatteregler och betalar 30% på amerikanska aktiers utdelningar jämfört med 15% för LF Global. Amerikanska aktier utgör en stor del av båda fonderna. Ser man detta som en del av avgiften hamnar Avanza global på cirka 0,26% i avgift.
Fördjupning Skatteregler gör Länsförsäkringar Global Index till den bästa aktiefonden – just nu | Småspararguiden
Eller så investerar man bara i DNB Global som inte har Avanzas skatteproblem eller LFs exkluderingsproblematik. Billigast och bäst replikation av indexet.
Den har fortfarande mer exkludering än Avanza Global, dock inte riktigt så extrem som LF med både ännu mer exkluderingar samt även omviktningar framåt för att följa deras CO2-mål.
https://www.hallbarhetsprofilen.se/fund.html?isin=NO0010827280