Olika index. LF Global följer något som liknar MSCI World men utesluter en mängd bolag (runt 150-200 om jag inte minns fel). Avanza Global har som mål att följa MSCI World och utesluter väldigt få.
Implementationsskillnader. Även om fonder är index(nära) fonder så skiljer sig det åt hur väl man lyckas med tanke på in/utflöde ur fonden, indexförändringar osv. LF Global tog förra året hem förvaltningen till Sverige (förut skötte Blackrock förvaltningen).
Avgift.
Skatt. Avanza Global är en matarfond till en Amundi-förvaltad fond registrerad i Lichtenstein vilket betyder att man betalar 30% skatt på utdelningar från amerikanska företag i fonden. LF Global är registrerad i Sverige så p.g.a. dubbelbeskattningsavtal betalar man endast 15% skatt internt i fonden på amerikanska utdelningar.
Olika tidpunkter att beräkna NAV (även om det kanske inte har jättestor påverkan då det diffar på max 1 dag, dock är ju -1.9% ändå relativt liten skillnad)
Det var några grejer jag kom på iaf som skulle kunna förklara.
Inte bara uteslutningen, utan viktningen av bolagen i fonden justeras varje år så att fonden följer målet med att minska “CO2-utsläpp” med “7%” per år, det vill säga vad aktierna i fonden släpper ut på pappret (att inte äga dessa aktier betyder inte att CO2-utsläppen minskar så mycket).
Om bolagen inte minskar med så mycket, och flera år i rad, kan viktningen av bolagen bli väldigt annorlunda.
Sant, det hade jag totalt glömt bort/förträngt! Känns lite kaka på kaka Flyttade själv om allt mitt LF Global till Avanza Global när förändringen annonserades.
Även om det antagligen inte kommer hända en svart svan så undrar jag över vad som kan hända.
Att exponentiellt ändra viktningen av aktier i fonden enligt en parameter verkar outforskat.
Men vill gärna att någon rättar mig här om jag har tänkt fel.