2 % skillnad på Globalfonderna?

Såg Avanzas sammanställning av de fonder som har gått bäst förra året.

De skriver följande

1. [Avanza Global - 6%
  2. Länsförsäkringar global index - 8%

Hur kan det skilja så mycket på två bra globala indexfonder ?

Jag vet att tracking error på LF global index är 0.2
Vet inte vad Avanza global har i tracking error om det kan vara en anledning ?

Det kan finnas flera anledningar, några exempel:

• Olika index. LF Global följer något som liknar MSCI World men utesluter en mängd bolag (runt 150-200 om jag inte minns fel). Avanza Global har som mål att följa MSCI World och utesluter väldigt få.
  • Implementationsskillnader. Även om fonder är index(nära) fonder så skiljer sig det åt hur väl man lyckas med tanke på in/utflöde ur fonden, indexförändringar osv. LF Global tog förra året hem förvaltningen till Sverige (förut skötte Blackrock förvaltningen).
  • Avgift.
  • Skatt. Avanza Global är en matarfond till en Amundi-förvaltad fond registrerad i Lichtenstein vilket betyder att man betalar 30% skatt på utdelningar från amerikanska företag i fonden. LF Global är registrerad i Sverige så p.g.a. dubbelbeskattningsavtal betalar man endast 15% skatt internt i fonden på amerikanska utdelningar.
  • Olika tidpunkter att beräkna NAV (även om det kanske inte har jättestor påverkan då det diffar på max 1 dag, dock är ju -1.9% ändå relativt liten skillnad)

Det var några grejer jag kom på iaf som skulle kunna förklara.

10 gillningar

Tack så mycket för informativt svar!

Är troligtvis exkluderingen av energiföretag (olja/gas) som LF gjort att gått sämre.

7 gillningar

De här två fonderna har gått hand i hand de senaste tre åren. Ibland är den ena fonden 2-3 procent före, ibland den andra.

2 gillningar

Ja, två procent ser mindre ut på en graf mellan -40 och 40, byter man till två år från 0 till 30 så ser man skillnaden under den tidsperioden.

2 gillningar

Inte bara uteslutningen, utan viktningen av bolagen i fonden justeras varje år så att fonden följer målet med att minska “CO2-utsläpp” med “7%” per år, det vill säga vad aktierna i fonden släpper ut på pappret (att inte äga dessa aktier betyder inte att CO2-utsläppen minskar så mycket).

Om bolagen inte minskar med så mycket, och flera år i rad, kan viktningen av bolagen bli väldigt annorlunda.

2 gillningar

Jaha, det börjar straffa sig med LFs godhetsknarkande? Synd jag inte bytte ut hela posten.

6 gillningar

Sant, det hade jag totalt glömt bort/förträngt! Känns lite kaka på kaka :thinking: Flyttade själv om allt mitt LF Global till Avanza Global när förändringen annonserades.

3 gillningar

Även om det antagligen inte kommer hända en svart svan så undrar jag över vad som kan hända.

Att exponentiellt ändra viktningen av aktier i fonden enligt en parameter verkar outforskat.
Men vill gärna att någon rättar mig här om jag har tänkt fel.

1 gillning

Knappt så att man vill kalla den för indexfond längre :thinking:

1 gillning