Hej alla, är inne på att spara enligt Jans bästa fonder för en “Enkel portfölj för 100% aktier”
Jag är dock lite kluven på varför eller om det ens finns någon anledning för mig att välja Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära över Avanza Emerging Markets? Avanza fonden är 0.16% billigare och verkar vara mer eller mindre identisk med Länsförsäkringar gällande index/bolag.
Som jåg förstått är Avanza Emerging Markets marginalt bättre och första valet i fall att man använder Avanza som mäklare. För att inte alla gör det är rekommendationen LF fonden iistället. Den finns på de flesta ställen.
Samma resonemang gäller inte för LF Global Indexnära som är bäste valet även om man använder sig av Avanza.
Så: konto hos t.ex Nordnet: både LF fonder
Och: konto hos Avanza: LF Global Indexnära och Avanza Emerging Markets.
Själv har jag både Avanza fonder hos Avanza eftersom jag vill använda mig av deras belåning. Något som i övrigt också nämns i Jans senaste artiklar som kom precis nu i början av 2021.
Tack! Intressant!
Ska flytta över ett gäng med fonder jag har på Swedbank och tänkte byta ut några därav frågan.
Har Robur access global som min globala indexfond idag men funderar på att byta till Avanza Global, alt LF Global nu då😅
Köpet av andelar i Avanza global tar längre tid än i Länsförsäkringar Global Indexnära så man ligger utanför marknaden längre och kan missa uppgångar (eller nedgångar) om man nu bryr sig om det.
Nja
Eftersom väntevärdet på börsen är positivt tycker jag absolut du skall ta i beaktning att LF Global tar dig in på marknaden en dag tidigare än Avanza Global. Lägg sedan till informationen som finns i artikeln som @Johann bifogar. Skall du ändå flytta/byta innehav är det bäst att optimera det man kan påverka.
Ser att Avanza gått bättre än LF sista året. Den fördröjda handeltiden kanske gör att fonden kan ha något mindre i kassa för att hantera in/ut flöden. Därmed högre andel investerat.
Kan såklart vara helt fel men ändock intressant. Jag har valt Avanza.