Global Indexfond - LF Global indexnära vs Avanza Global

Halloj!

Har kommit igång med månadssparande i indexfonder, är nöjd med fördelning över länder, brancher etc. Men har funderingar vid val av global indexfond.

Varför kör så många i forumet på LF global indexnära? och hur skiljer den sig positivt/negativt mot Avanza Global.

Avanza Global har lägre avgift 0,08% jämfört med Länsförsäkringar Global Indexnära på 0,22%

Avanza Global “Fondens är en s.k. matarfond, vilket innebär att den investerar minst 85 % i en annan fond, och målsättningen är att ge andelsägarna en avkastning som överensstämmer med mottagarfondföretagets utveckling” (Detta säger mig inte så mycket)

LF Global indexnära “Fondens målsättning är att så långt som möjligt efterlikna utvecklingen av indexet MSCI World Total Net Return,”

Har jag missat något och vad?

Varför ska jag välja den ena eller andra? Min sparhorisont är 15-20år om det har någon betydelse.

Tacksam för seriösa svar :slight_smile:

/Mirre

1 gillning

Detta har pratats om och räknats på mycket i detta forum. Kort svar är att Avanza Global blir dyrare än LF Global, på grund av annorlunda skatteavtal på utländsk utdelning. Detta är dock dolt i fondens avkastning, och syns därför inte på deras “synliga” avgifter. Konsumentverket har fått in anmälan om Avanzas reklam om “Världens billigaste globalfond”. Så vi får se om det kanske blir en ändring i den krävda transparensen på “dolda/inbakade avgifter” i framtiden.

På frågan om skillnader i fondernas innehav har det också analyserats mycket på grund av att LF Global har bytt index och numer exkluderar fler bolag pga ESG kriterier. Skillnaderna är dock relativt små, både i innehav och avgift, så det är mestadels upp till investerarens personliga preferenser :+1:

Längre läsning om avgifterna finner du t.ex. här:

1 gillning

Tack för hjälpen o bra länk! :smiley: :+1:

1 gillning