Avanza Global eller Länsförsäkringar global

Hej,

Ny i forumet och rookie på fondsparande även fast det pågått i många år. Har helt enkelt bara satsat på några fonder när jag var yngre. Först nu har jag börjat sätta mig in i det lite mer på allvar (åldern kanske börjar krypa uppåt :wink: ).

Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra med valet av Avanza Global och LF global index. Avanza’s lyfts fram överallt. När jag kikar på båda fondernas utveckling så ser LF bättre ut. När jag kikar på Avanza’s ser avgiften bättre ut. Tror ni att Avanzas lägre avgift täcker upp för en lägre utveckling om vi utgår från att det ser ut som det gjort de senaste 5 åren?

Jag vet att de följer olika index där Avanza är lite tyngre åt teknik. Vad är bäst? Ikväll kommer kvartalsrapport från Nvidia. Hoppas den är bra :raised_fist:t3::raised_fist:t3:. Tror ni ett dåligt resultat skulle påverka de här fonderna mycket på lång sikt? Tänker 10 år.

Tpfh!

Avanza Global följer ett annat index än LF Global Så det går inte att jämföra direkt. Det är lite som att välja om du vill ha Pepsi eller Coca Cola. Det räcker att du väljer en av de.

Frågan är vilken som är bästa valet utvecklingsmässigt sett. Båda har vikt åt teknik. Det verkar som att LF är bättre långsiktigt trots lite högre avgift just pga att de följer olika index.