Gällande indexfonder så är ju Avanza Global ett billigt alternativ. Finns det några uppenbara nackdelar med den fonden? Är t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära bättre i något avseende?
Skillnaden är att Avanza Global kostar 0.04% extra i total avg. Inte så farligt . Det betyder att Avanza Global är också riktigt bra global indexfond. Om det blir ändring på skatten att även LF får betala 30% i skatt då blir det Avanza Global mer än 50% billigare i avg.
. Det var inte länge sedan 2019 att alla hade samma källskatt på utdelningar på 30%. Om jag mins rätt ? Det är något som kan ändras med tiden men förvaltnings avg kommer bli kvar som det är idag
.
Nackdelen med Avanza global jämfört LF global indexnära är att Avanza global drabbas av en intern beskattning som är högre. Vilket i praktiken resulterar för dig som andelsägare ger något högre kostnad för samma innehav.
Så även om avgiften ser lägre ut på Avanza så är den inte det i praktiken. Utan LF global indexnära är lite lite billigare.
Verkar som Avanza Global efter avgifter slår LF Global på 3 mån,i år och 3 år. Inte så lång historik men ändå bättre avkastning till ett billigare pris.
De följer samma index med med små skillnader i vad som väljs bort av ESG skäl så den jämförelsen säger ingenting om framtida avkastning.
Precis men historiskt så har det lönat sig och troligtvis i framtiden också. Vi får se när man kan läsa av 5 år och 10 år för Avanza Global om det håller i sig.
Du kan inte dra slutsatsen om framtiden. Det behöver inte finnas någon statistiskt koppling. Snarare troligt att skillnaderna är knappt märkbara.
Avgiften är (indirekt) högre för Avanza Global (högre intern skatt) Vilket gör att den lilla skillnaden i ESG urval som finns måste underprestera mer för LF global indexnära än skillnaden i skatt/avgift som finns till Avanza globals nackdel.
Därmed är det snarare troligt att LF kommer överprestera Avanza Global marginellt framöver.
Jämför du t.ex. från 2018-08-18 (Avanza global startade typ då) så har LF global indexnära avkastat mer. Så det är rätt lika samma.
Någon som vet om det finns en global indexfond som INTE justerar för ESG?
Avanza global?
Är det så?
Vad jag vet finns det tyvärr inga globalfonder från Svenska bolag som inte exkluderar bolag.
Vi får hålla tummarna för att @PLUSfonder skapar en sådan fond.
Hade varit väldigt intressant att se en jämförelse på hur avkastningen skiljer sig.
Det kanske inte skiljer så mycket men jag gillar det inte. Om man ska vara stenhård med hållbarheten borde man exkludera Apple som lanserar nya telefoner på löpande band och skickar runt hela världen. Facebook bygger massor med datacenter som bara slukar el utan att egentligen bidra till att göra samhället bättre eller skapa något som människor inte klarar sig utan.
Jag skulle uppskatta om fondbolag/banker kunde ha en indexfond och en idexnära.
God kväll (natt?)
I fredags fick jag ett meddelande i Avanza-appen om att fondbestämmelserna för Avanza Global ändras från och med 17 september i år. Jag har lite svårt att förstå innebörden av ändringarna. Är det någon annan som läst? Och är dessa nya bestämmelser något som påverkar ett långsiktigt, passivt och oengagerat sparande om man ligger kvar i fonden?
Lååång diskussion här: Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global - Spara och investera / Fonder, fondrobotar och indexfonder - RikaTillsammans Forumet
Bra: lägre avgift nu, eftersom amerikanska utdelningar tidigare dubbelbeskattades
Dåligt för vissa, bra för vissa: nu är det en ESG-fond, så färre bolag för att t.ex. oljebolag etc exkluderas
Vissa spyr när de här ESG, de kommer säga åt dig att byta fond. Jag har inget emot ESG, jag kommer säga att du borde stanna med Avanza Global, speciellt nu eftersom totala avgiften är lägre.
@yxceqnxs Tack! Jag hade missat den tråden; min sökning i forumet måste varit för dålig. SJÄLVKLART har ni redan adresserat ämnet Jag går in där och kikar