Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index - Ändrad avgift

Kollade över mitt innehav då jag har varit lite trevande om jag ska ha kvar Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria men såg att Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index har tydligen ändrat avgiften från 0,46% till 0,53%.

Någon som vet när höjningen gjordes? Kan inte vara längesen då Basportfölj för 2023 visar 0,46% på Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index. Kan tillägga att jag använder Avanza.

1 gillning

Lite dyrare transaktions avgifter som kan skilja år till år. Förv avg är samma 0,40%. :person_tipping_hand:

1 gillning

Stämmer att förvaltningsavgiften är på 0,40% men i Basportföljen så presteras väl den totala avgiften? Alltså 0,53%?

1 gillning

Om du är på Avanza så finns fonden Avanza Emerging Markets som är billigare än Länsförsäkringars dito. :slight_smile:

4 gillningar

Skulle du anse att dessa två är likvärdiga? Känns lite tråkigt att betala för något likvärdigt om man kan kan få det till en billigare peng, men och andra sidan så är det bara 10% av portföljen.

Släng skiten. Räcker gott och väl med utvecklade länder typ LF global. Eller lägg till en global inkl. tillv. marknader typ storebrand. Strunt i tillv.marknads fonderna. De är så deprimerande och dyra.

2 gillningar

Ja det skulle jag säga. Tror dessutom Avanza har mindre exkludering än vad LF har i sin fond.

1 gillning

Jag håller med att dyra fonder gör en deprimerad men samtidigt vill man äga allt för att få så bred portfölj så möjligt till en låg avgift.

Segt, har lf sverige i TJP hos lf… :face_with_symbols_over_mouth:

Jaha vad tråkigt att jag valde LF Tillväxt… Om jag nu skulle välja Avanza, är det bara att flytta på det befintliga inhavet till den fonden?

Om du känner att avgiften är viktigt och du vill exponering mitt tillväxtmarknader så hade jag bytt om jag hade mitt sparande på Avanza. För de flesta andra är LF tillväxt ett av få bra alternativt.

Jag vet faktiskt inte vad som är viktigast och jag är väldigt ödmjuk i frågan. Har precis börjat spara i börsen och önskemålet är att ta så bra beslut så möjligt utifrån dem förutsättningar jag har.

Detta ska vara ett långsiktigt sparande alltså passiva hinken och vill helst inte tänka på det så mycket därav önskar man ta rationella beslut och slippa tänka på det.

Jag ändrar innehavet till Avanza nu när jag ändå använder denna plattform.

Sen är jag trevande gällande Handelsbanken Globala småbolag men där jag har läst typ allt som har skrivit här om den fonden. Slutsatsen är att den är bra utifrån principen att äga allt, dock är avgiften skyhög. Håller tummarna att det kommer en liknande fond till en billigare peng.

Tusen tack för hjälpen.

1 gillning

Vill du ha billigare småbolagsfonder så finns det två styck bra svenska småblagsfonder. Men då blir det som sagt endast svenska småbolag.

Långa bytestider på Avanza Emerging Markets (och även på Avanza Global, men ej på Avanza Zero och Avanza USA), vilket kan vara värt att tänka på. Har rensat bland fonderna och gjorde mig av med Avanza Global och Avanza EM pga detta. Hoppar personligen EM helt nu och tycker ändå Kina är tveksamt att investera i av flera anledningar. Flyttar pengarna som låg i EM till LF Global Index istället.

Nja jag tror jag håller mig till Handelsbanken i dagsläget i hopp om att det kommer en likvärdig till en lägre avgift. Gillar att den är global och koncentrerar sig på dem småbolagen. Då äger man allt vilket är ambitionen.

Enligt avanza så köp och sälj ”nästa vardag” och synts på kontot ”2 dagar”. Nu vet jag inte hur lång tid det tar att flytta från LF tillväxt till Avanza Em. Förhoppningsvis är det engångsgrej.

Låter bra!

Vet inte hur det är på Avanza men på t.ex Nordnet finns funktion “byt” vilket innebär att man låter nordnet sköta bytet. Man kan välja om man vill byta delar av eller hela, till en ny fond. Då behöver man inte själv först sälja, vänta på pengarna och sedan själv köpa den nya fonden.

Kanske finns en liknande funktion på Avanza?

Om jag har förstått det rätt så funkar det precis likadant. Dock vet jag inte hur länge pengar blir utanför systemet.

1 gillning