Byta ut tillväxtmarknader?

Hej kära vänner!

Har sett den senaste tiden att många av er kör Avanza E Markets istället för Länsförsäkringar tillväxtmarknad index!

Jag kör den sistnämnda! Är det bättre med Avanza pga den lägre avgiften? Lönt att byta eller ska man ligga kvar?

Detta forum är beroende framkallande :kissing_heart: And I love it!!! :heart::heart::heart:

Kärlek till alla som svarar, engagerar sig och tar sig tiden till att hjälpa varandra! Det är något fantastiskt!:sunny::100::heart_hands::heart:

4 gillningar

Om du redan har portföljen på Avanza så hade åtminstone jag bytt LF mot Avanzas fond. :slight_smile: Men jag hade inte bytt bank till Avanza om jag inte redan hade sparande där enbart för den fonden.

1 gillning

Då blir det så!:blush:
Tycker du att jag ska byta SEB Sverige index till avanza zero? Den är ju gratis men kanske inte lika bred?

Nej det tycker jag inte du ska göra. Zero är bara 30 bolag. Seb (eller ännu hellre plus allabolag Sverige index som är lika bred men nån badpunkt billigare) har över 300 bolag och både stora, mellan och små bolag.

2 gillningar

Okej ja det var ju en jäkla skillnad!

1 gillning

Med risk att låta totalt lost…( vilket jag är till och från) var ser jag hur många bolag som ingår? Jag ser bara de 25 största som ingår…

2 gillningar

Dels så brukar det så i beskrivningen av fonden vilket index den ska följa.

Men annars brukar det fungera bra att söka upp fonden på www.morningstar.se. När du väl fått fram fonden så finns det en flik som heter “portfölj”. Lite längre ner på den fliken kan man sedan se antal innehav.

4 gillningar

Personligen har jag följande fördelning

75% avanza global
15% avanza EM
10% plus alla bolag.

Håller med ovanstående kommentarer om att du bör byta till Avanza EM om du redan har ditt sparande där samt plus alla bolag (330 bolag) framför Avanza Zero (30bolag)

Tack! Ska fixa detta i morgon​:+1::face_with_hand_over_mouth:

2 gillningar

Är det lönt att byta LF global till Avanza global?

2 gillningar

För avgiften skull är det inte det eftersom Avanza är dyrare än den verkar pga skatteffekter. Det beror snarare på vilket index du vill följa.

Avanza är bredare med mindre exkludering. LF är fortfarande bred men exkluderar mer och följer ett ESG-index.

Kan du inte bestämma dig så går det bra med båda två också :smiley:

1 gillning