Avanza Zero vs Avanza Sverige, fördelning eller uteslutning?

Hej alla,

Om ni nu har exempelvis 100k i Avanza Zero, skulle ni ha valt att fortsätta med den fonden eller skulle ni fördelat lite Sverigefonder?
Överlappningen känns ju rätt identisk men småbolagen finns ju med.
Med andra ord, kan man köra dessa parallellt med varandra eller ska den ena utesluta det andra om man redan har 3-4 andra fonder (globala, investment mm)?

Nyfiken på att höra era tankar om fördelning och prioritering här.

Jag kör i mitt pensionssparande sverigedelen 75% Avanza Zero 25% Plus småbolag. Ger en bra fördelning mellan stora, mellanstora och små bolag till ett riktigt bra pris

Avanza zero har väl bara 30 ingående bolag vilket innebär låg riskspridnig och därmed en mycket hög risk (som du inte får betalt för). Skulle undvika den helt och hållet

Vill du ha högst riskjusterad avkastning så är det typ en globalfond det du ska satsa på. Om du av någon anledning tror att Sverigebörsen kommer gå bättre än övriga världens börser så kan du slänga in 10-15 % sverigefonder, men jag skulle då satsa på en billig indexfond, t ex SEB Sverige index nära eller PlusAllaBolag

1 gillning

@ErikAndersson

Ber om ursäkt för en morgontrött fråga. :wink:
Jag menade självfallet jämförelsen mellan Avanza Zero och Avanza Sverige. Jag har ägt Avanza Zero ett år nu och tycker det har gått fint, men är nyfiken på vad som är bäst mest långsiktigt. Småbolagen verkar ju finnas där, vilket kan ge en bättre avkastning men är det en större risk långsiktigt?

Utöver det så äger jag en Globalfond (Länsförsäkringar) och även en fond som täcker Europa.

PLUS Allabolag Sverige Index (som äger hela Stockholmsbörsen enligt marknadsvikt) skulle jag äga långsiktigt före både Avanza Zero och Avanza Sverige. Finns det någon anledning till varför du tittar endast på dessa två Avanza-fonder?

1 gillning

@christian100

Tack för ditt svar och dina tankar.

Dels för att jag har ägt Zero längst & inte sett några aktuella väsentliga alternativ till den, förrän nu.
Det känns som att PLUS Allabolag Sverige Index är väldigt snarlik i utveckling samt risktagande, och dessutom kostar 0,22 % i avgift medans Zero:n är noll i avgift.
Det är lätt att skymla iväg när avgifterna sticker iväg, men självklart spelar alla faktorer in.

Varför skulle du välja PLUS Allabolag Sverige Index framför Avanza Zero, till exempel?

För att du får exponering mot nästan 100% (marknadsvikt) av Stockholmsbörsen och över 330 bolag istället för endast ca 60% (marknadsvikt) och 30 bolag utvalt på ett ganska arbiträrt sätt. 0% till 0.22% avgift är relativt billigt för den extra exponering, generellt bättre avkastning och teoretiskt mer underbyggd fond man får.

LF global täcker redan in Europa så finns egentligen ingen anledning att ha extra tilt mot det, om du inte tror extra mycket på just Europa dvs. Det som saknas är Tillväxtmarknader.

Alec
LF global täcker redan in Europa så finns egentligen ingen anledning att ha extra tilt mot det, om du inte tror extra mycket på just Europa dvs. Det som saknas är Tillväxtmarknader.

Av LF Global innehav så är 9,63 % europarelaterat. Det känns en aning glest, eller är det bara jag som tycker att siffran är lite låg för att den ska komplettera.
Den Europafonden jag har är SPP Aktiefond Europa A SEK.

Dina tankar? Det är bra att få höra andras tankar. :slight_smile:

Det är marknadsviktat, så behövs inte kompletteras om du inte har en extra tro att Europa ska gå bättre än övriga världen

Det är väl bra mycket mer än så? Kom upp i över 15% endast baserat på topp 10 länder listan, så gissningsvis iaf minst 20%? Eller tänker du endast EU-relaterat?

Här här regionfördelningen för LF global enligt morningstar:

3 gillningar

Stackars Storbritannien :joy: Men ca 18% låter ju rimligt för Europa.

3 gillningar

Känns som folk inte svarar på själva frågan, jag har också undrar över samma. Att äga zero eller Avanza Sverige.

Jag tror det självklara svaret är Avanza Sverige om man ska följa RT rekommendationer. Sen som tidigare kommentarer nämnt, tydligen så finns det bättre alternativ.

Jag har hittils kört 80% Avanza Global och 20% BHG. Fråga inte haha

1 gillning