Fonder /investeringar

Hej på bästa forum!!
Hej gäller lite tänk kring mitt sparande. Läst mycket men lite lättare att bara fråga här!? Mitt sparande. Har avanza Zero , investor b . Spiltan aktiefond investment Men har du tips på någon mer fond. Global? USA? Som komplettering ….eller är Zero och spiltan för lika? Kom med idé/tips. Tack.

Hej Fredrik, välkommen till forumet!

Eftersom ditt nuvarande sparande bara är svenska innehav tycker jag du ska komplettera med en globalfond så du får exponering mot många länder. Försök lägga en majoritet i globalfonden (t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära).

Känns lite onödigt att ha både Investor och Spiltan Aktiefond Investmentbolag eftersom det blir kaka på kaka, så jag hade tagit bort en av dessa.

1 gillning

Hej tack för svar. Men spiltan och Zero är ju rätt lika. Ska man ta Zero som är gratis eller ev köra spiltan. Är helt med på hur du tänker. Men en en global är ju bra då. Vad är bäst att testa global Länsförsäkringar? Tips tackar ha för .

Jag skulle byta Spiltan, Investor och Zero till Plus allabolag Sverige index. Ca 10-20% i den fonden. Resten i en globalfond t.ex Länsförsäkringar global indexnära :slight_smile:

1 gillning

Hej ja du, Nu blev ja fundersam . Ska ja slippa Zero.spiltan. Investor helt?

Smaksak :slight_smile: Jag anser att det räcker med en fond för Sverige. Alternativt även lägga till en småbolagsfond. Själv har jag min del i Sverige såhär:
5% Plus allabolag Sverige
5% Plus mikrobolag Sverige

Avanza Zero är en indexfond, men det följer indexet OMXS30 som endast innehåller de 30 största (eller mest omsatta?) bolagen på Stockholmsbörsen. Det innebär att du missar alla små och mellanstora bolag.
Invenstmentbolagen har många försvarare här på forumet, men själv skulle jag betrakta dem som en del av lekhinken om jag ville investera i dem.

Hej du. Tack för svaret. Så om ja ska trimma mitt något så vad skulle du rekommendera?

• 80% Länsförsäkringar Global Indexnära eller SPP Aktiefond Global
  • 20% Plus AllaBolag Sverige

Nåt sånt skulle jag rekommendera :slight_smile:

Jag hade även lagt till lite tillväxtmarknader. Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära är en bra fond för detta.

Intressant att investmentbolag som traditionellt alltid har levererat en stabil utveckling nu anses tillhöra lekhinken.

1 gillning

Har själv haft Zero under lång tid men bytte till Spiltan Aktiefond Investmentbolag i slutet av förra året då den haft bättre utveckling än Zero över tid plus att jag gillar investmentbolag men kunde lika gärna behållet Zero med tanke på noll i avgift. Jämförde även med Plus allabolag Sverige index och där hade Spiltan också lite bättre utveckling över tid med fast bättre riskspridning med Plus allabolag Sverige index. Dock tänker jag om risk att går de största bolagen i Spiltan Aktiefond Investmentbolag riktigt dåligt under en längre tid så har vi allvarliga problem på börsen ändå.

1 gillning