Avanza zero eller spiltan aktiefond investmentbolag? Vilken fond?

Hej!

Just nu har jag ett månads sparande i fonder som sköts automatiskt. Jag har bl.a. sparande i Avanza zero och spiltan aktiefond investmentbolag, och jag har märkt att de är ganska lika varandra i innehåll. Hur bör jag tänka? Ska jag månadsspara i en av fonderna, och isåfall vilken?

Sett denna?

3 gillningar

Jag tycker att du borde sluta spara i båda och lägga in i:
-En global indexfond, exempelvis Avanza Global. Där lägger du minst 70 procent av ditt sparande
-En tillväxtmarknadfond, exempelvis Avanza emerging markets. Där lägger du in runt 10 procent.
Sedan är det en stående fråga om man ska lägga en andel i Sverige, och då föreslår jag fonden Plus alla bolag Sverige. Avanza zero och Spiltan har ett litet innehav med få bolag vilket gör att många innehav har många procent i fonden. T.ex Investor i Spiltan har runt 20-30 procent. Om Investor går dåligt så kommer Spiltan ta stryk direkt i sin avkastning.

1 gillning

Fast Hugo skriver

Så han kanske har globalfond också, men i övrigt håller jag med dig.

2 gillningar

Jag hade valt Zero med tanke på att den inte har några avgifter.

Jo, så kan det vara, men jag utgick från den informationen som framkom i inlägget.

Välj Kvartil Investmentbolag+ Calculus istället. Den lägger inte det mesta i Investor

Jag hade varit ytterst försiktig med Avanza Global i nuläget.

Av vilken/vilka anledningar?

1. Koncentrationsrisk i få hypade bolag.
  2. ATH i USA
  3. Övervärderad dollar.
1 gillning

Plus allabolag

1 gillning

För Spiltan håller jag med. 20-30 procent i samma bolag känns som för hög koncentration (även om investmentbolag till viss del innebär en automatisk diversifiering genom antalet bolag de äger). För Avanza Zero är det största innehavet Atlas Copco på strax under 9 %. Håller man 100 % Sverige känns det också som en för hög bolagsrisk, men har man en Sverigedel på typ 20 % (2 % Atlas) så känns det rätt oproblematiskt, och då tycker jag att avgiften kan göra det värt det. Men det är knappast ett jätteproblem åt någotdera hållet.

AZ innehåller både A- och B-aktien. Sammanlagd vikt är ungefär 12,5%. Ett bättre mått är kanske att AZ ser ut att ha ungefär 2x övervikt på sina innehav jämfört med Plus ABSI (ergo: missar ungefär halva marknaden).

1 gillning