Plus alla bolag vs Avanza Zero

Ingen större skillnad i graferna mellan Plus Alla Bolag Sverige och Avanza Zero. Jag vet att AZ innehåller dom 30 mest omsatta men är det något fel med det? Plus alla bolag innehåller betydligt fler men oxå en massa minst omsatta som drar ner fonden. Har LF Global 70% av portföljen samt ett par indexfonder till. Behöver lite Sverige så varför betala 0,22% i avgift för Plus Alla Bolag vs AZ som kostar 0:- i avgift undrar jag när skillnaden är minimal. Åsikt på det :+1:
AZ i blått.

Dragit ner på sistone*. Om framtiden vet vi inget annat än att vi inte vet hur det kommer gå :slight_smile:

Det enda vi vet är att historiskt så har det lönat sig att inkludera just alla bolag efter marknadsvikt kontra bara de absolut största. Inte minst för att över lång tid brukar just små bolag överprestera de större bolagen. Men till högre volatilitet och risk.

Det är dock fråga om en diversifieringsaspekt också när man jämför att äga hundratals bolag kontra 30 st. Ta IT-bubblan som exempel då Ericsson som mest utgjorde runt 40% av OMXS30, eller Avanza Zero.

PLUS Allabolag är därmed värd sitt pris tycker jag!

5 gillningar

Tidshorisonten är fort kort för att man ska kunna säga något om det.

Forskningen visar att bredare index går bättre över tid, och Avanza Zero är smalt. 0.22% är inte speciellt hög avgift för att kunna äga alla svenska bolag, så i teorin är Alla Bolag bättre.

Men det är väl inte helt fel att använda Avanza Zero heller. Klart mycket bättre än att ha individuella aktier IMO.

4 gillningar

Äger helst hela marknaden :palms_up_together:

3 gillningar

Du har redan startat en diskussion i detta ämne. Låt oss fortsätta där.

2 gillningar