Avanza zero + Plus småbolag

Dagens aha upplevelse:
60% Avanza zero, 0% avgift
40% Plus småbolag index, 0,30% avgift hos Savr

Total avgift 0,12% för en marknadsviktad sverigeportfölj med nästintill (299st) alla bolag på Stockholmsbörsen inkluderade, oslagbart billigt?
Nästan halva priset mot att köpa Plus allabolag Sverige. Vet inte om det är värt mödan dock, men många bäckar små :joy:

2 gillningar

Jag förstår inte vad du menar.

Avanza Zero innehåller bara de 30 värdemässigt mest omsatta (stora) bolagen och PLUS Småbolag innehåller ca 200 småbolag.

PLUS Allabolag investerar i ca 330 bolag. Jag tycker du verkar ha ett stort glapp mellan småbolagen och de mest omsatta storbolagen.

1 gillning

Nej den innehåller 269st :slight_smile:, och Plus allabolag Sverige innehåller 319st. Så Okej det saknas 20st bolag då.

Källa: http://www.fondtoppen.se/

Edit: Såg nu att både Plus Allabolag och Småbolag innehåller fonden Mikrobolag (144st) också, så är i praktiken fler än dom jag skrev.

Det verkar som att infon på Avanza är lite vilseledande/ofullständig jämfört med vad man finner på andra ställen:

Ja Avanzas info går tyvärr inte att lita på, har upptäckt att transaktionsavgifter som dom presenterar många gånger är felaktig också.

Varför inte Nordnet Indexfond Sverige istället för Avanza Zero? Både är gratis, men Nordnet-fonden har ~100 innehav istället för 30.

Blir väl en massa överlapp på medelstora bolag då tänker jag mig?

Är det bättre att sakna många innehav i portföljen?

Rätta mig om jag har fel, men jag fick det att PLUS Allabolag Sverige har 369 innehav.

PLUS Småbolag nämner att de har ~280 innehav. Tillsammans med Avanza Zero’s 30 innehav får du ~310 innehav, dvs du saknar ~60 innehav.

Nordnet-fonden har ~100 innehav, så tillsammans med PLUS Småbolag har du ~380 innehav, dvs strax över ~370 som svenska börsen verkar vara.

Att ha 10 duplikat känns spontant bättre än att sakna 60 innehav.

Rätt säker på att det inte finns så många bolag listade på Stockholmsbörsen, brukar ligga strax över 300. Ska leta lite…

PLUS Allabolag Sverige Index klicka på “Se hela listan” i blått. PDF:en visar 271 bolag, varav en är PLUS Mikrobolag Sverige Index. PLUS Mikrobolag Sverige Index har en likadan lista med 100 bolag. Därav tänker jag att PLUS AllaBolag Sverige investerar i totalt 370 bolag.

1 gillning

Kanske stämmer, har ju gått en del inflation i börsnoteringar senaste åren. Letar hos Nasdaq men hittade inte exakt antal…

http://www.nasdaqomxnordic.com/index/index_info?Instrument=SE0000744195

Hittade nu, är 380st listade. Säkert enklast och bäst att hålla sig till Plus Allabolag Sverige för att vara säker man får markandsviktad exponering utan överlapp trots allt.

Finns ju andra bra Sverigefonder också, t.ex. Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AMF Aktiefond Småbolag. Eller tror ni på flest listade bolag vinner? :wink:

Japp, fina fonder. Äger själv AMF småbolag och Investor på sidan av min Lysa. Lite avsteg från forskningen vill man ju ändå tillåta sig göra :rofl:

1 gillning

När jag räknar utifrån innehavslistorna på https://www.plusfonder.se/ får jag det till att 109 innehav finns i PLUS Småbolag men ej i PLUS Allabolag och att 83 innehav finns i PLUS Allabolag men ej i PLUS Småbolag.

Informationen är inte tvättad, så det kan slå fel på exempelvis A-, B- och C-aktier. Dessutom finns det även andra innehav än aktier inblandade, såsom exempelvis Moberg Pharma AB TO 1.

1 gillning

Kanske bäst att kombinera då. Är ju ändå många som menar på att småbolag överavkastar över tid. Optimal sverigeportfölj?:

60% Plus Allabolag
20% Plus Småbolag
20% AMF Småbolag

Eller kan det vara värt att slänga in Zero eller NN för att få ner avgiften?

Kör du 15 globala bolag istället för en globalfond också?

Nej. Just nu har jag tre globala fonder (och en Usa-fond). Tillräckligt intresserad för att inte bara ha en globalfond men inte tillräckligt intresserad för att ha aktier.
Snart har jag 8 fonder på privata sparandet.