Jag investerar huvudsakligen i breda indexfonder då jag tappat tron på att aktivt förvaltade fonder kan leverera bättre än index över tid.
När det gäller småbolag har jag dock i nuläget pengar i en del aktivt förvaltade sådana som cliens småbolag, seb småbolag c/r samt enter småbolagsfond ( som varit riktigt usel senaste åren). Även en del i kavaljer focus fan jag också uppfattar placerar mest i småbolag.
Nu till min fråga. Om man vill investera i passivt förvaltade småbolagsfond med låga avgifter, hur kan man då undgå att bli lurad? Jag var mycket nära att starta upp ett sparande i Nordnet småbolagsfond index men av en ren slump kom jag åt denna artikel
Här framkommer att fonden har en dold avgift på ytterligare 0,6 % som inte står med någonstans på Nordnets egen hemsida ( i alla fall inte på ett begripligt sätt för en lekman). Det innebär ju att avgiften blir nästan 1 procent i den fonden som därmed känns ointressant att investera i främst på grund av deras oärlighet med avgiften.
Finns några ytterligare småbolagsfonder som AMF och plus småbolagsfonder med låga avgifter men hur kan man vara säker på att verkligen få den låga avgift som anges?
Har ni för övrigt tips på bra småbolagsfonder med inriktning både Sverige och internationellt? När jag tänker ordet småbolagsfond går tankarna genast till svenska sådana men kanske ska man även ha sitt utländska sparande i småbolagsfonder och inte enbart i det breda indexfonderna med främst stora bolag.
Apropå Nordnet som uppgivit felaktig siffra på avgiften på en av sina egna fonder, finns det fler nordnetfonder som redovisar en felaktig avgift?
Jag har funderat ett tag om jag skulle köra en svensk småbolagsfond, men har ej blivit av än…ex PLUS har väl flera större bolag med som redan finns i Allabolag index (som jag har)…
Valet föll därför på en global småbolagsfond, och Nordea 1 har fått chansen sen tidig sommar för min del…dyrare avgift, men tycker man kan kosta på en aktivt förvaltad fond också utöver de billiga indexfonderna…
Den gav ca 10% upp på strax över 1 månad innan dippen kom nu i somras, men är åter några procent upp igen…kommer hålla i den.
Om du kan stå ut med växlingsavgift och spread så kan du månadspara gratis hos nordnet i etf:erna med ticker zprx/zprv. Spdr small cap value europa/usa dessa skall ha lite tilt mot “värde” med som eventuellt kan vara (bra)
Avgift 0.3% men du får hålla dem lite längre för att käka upp (cortage)+spread+valutaväxling. inget att hålla på o köpa o sälja/ångra
Sök på ticker namnen här på RT finns massor av trådar om dessa samt fama:s riskfaktorer
Själv har jag
Zprx
Zprv
Amf småbolag
Plus microb.
Plus småb.
Sen är det stor skillnad på vad man menar med småbolag. Amf o plus har ur mångas perspektiv många % “stora” bolag.
Följande har jag hört och är lite gissning:
“Riktiga rena småbolagsfonder” kan ha problem med att “svenska äkta småbolag” kan vara svårare att handla pga volym så det är inte ovaligt att du också får lite räntor på köpet om du väljer en sån där dyrare “äkta” småbolagsfond så de kan hantera in o ut flöden när det stormar. Det tror jag väl också är en anledning till att många småbolagsfonder även har en del lite större bolag så de kan hantera flöden smidigt.
Ur ett annat perspektiv är alla svenska bolag småbolag.
Kollade även upp lite kring etf:er. Har faktiskt en liten post xact småbolag, som har presterat ungefär i linje med plus småbolagsfond.
Finns en uppsjö med internationella småbolags-etf. Kan det finnas dolda avgifter i dessa förutom den avgift som redovisas?
När vi ändå pratar fonder så såg jag att Nordnet hade en hävstångsprodukt indexfond 125. Kan den vara något istället för den vanliga Nordnet globalfonden? Bara man inte lurar kunderna med avgiften för det gillar jag inte. Bättre att skriva avgift 0,95 % än att man ska få reda på avgiftens storlek genom artiklar på nätet
Ja, ibland kan det förekomma beroende på vilken domicil ETF:en har (dvs vart den är registrerad), samt vad för aktier den investerar i. Oftast handlar det om att ETF:en internt tvingas betala 30% (domicil t.ex. Luxemburg) istället för 15% källskatt (domicil t.ex. Irland) på utdelningar från amerikanska bolag.
Fint. Då ska jag köpa in mig på plus fonderna Småbolag och mikrobolag. Eventuellt även hälsovård.
När det gäller europeiska och globala småbolag så hittar jag mest aktivt förvaltade fonder samt då etf:er som jag tycker är lite svårare att förstå sig på.
Denna fond har förhållandevis låg avgift på 0,63 %
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK)
Finns det fler passivt förvaltare småbolagsfonder som placerar utanför Sveriges gränser?
Aktiespararna har en relativt nystartad småbolagsfond: Aktiespararna småbolag Edge
Total avgift 0.54% varav 0.30% förvaltningsavgift (mer detaljer om avgiften hittas om ni googlar upp den på Avanza – länken tycks ge felmeddelanden så jag lägger inte in den). Den är aktivt förvaltad.
Skulle personligen undvikit den då den kostar 0.3-0.4% i förvaltning samt en prestationsbaserad avgift om 20% på överavkastning jämfört med jämförelseindexet Nasdaq OMX Small Cap Sweden Index (NOMXSCEGI).
Plus mikrobolag har haft en mindre bra utveckling det senaste åren. Småbolagsfonden har gått betydligt bättre. Finns det någon anledning att spara i mikrobolag eller kan man lika gärna skippa den?
För övrigt undrar jag om det kan vara läge att börja sälja av lite indexfonder exempelvis Nordnet Sverige index och Nordnet Europa index till småbolagsfonder exempelvis Småbolag och den globala från Handelsbanken ovan i tråden?
Såg att den globala småbolagsfonden hade SEK i benämningen. Jag har tidigare hört att sådant värdesäkring som skyddar mot värdefall om svenska kronan skulle stärkas kostar ungefär 2 % om året i minskad avkastning, kan det stämma tro?
Under 2022 gick Plus mikrobolag ner i pris väsentligt mer långsamt än Plus småbolag. Under 2023 och 2024 blev det tvärtom. Att titta på enstaka år eller ett fåtal år säger inte så mycket.
Att taktiskt omallokera mellan olika indexfonder, dvs mellan regioner och marknadskapitalisering, är svårt. Det blir lätt fel timing. Det är lättare (för mig åtminstone) att bestämma sig för en fast tillgångsfördelning och ombalansera till den regelbundet, t ex en gång om året.
Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) har nog bara SEK i namnet eftersom det är (en av) fondens andelsklass(er) som handlas i SEK. Den är inte valutasäkrad vad jag kan se i faktabladet (en äldre version av faktabladet var mer explicit om valutarisken).