Tips på småbolagsfonder

Hej!

Jag tänkte komplettera min portfölj med en småbolagsfond. Någon som har tips på fonder? Vilken/vilka småbolagsfonder har ni investerat i?

Både Sverigefonder och globala fonder är av intresse.

Tack för hjälpen!

Handelsbanken Global Småbolag Index Criteria A1 SEK

PLUS Småbolag Sverige Index

3 gillningar

Vad har du för fonder nu?

Förslag på Sverige:
PLUS Allabolag Sverige Index

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

AMF Aktiefond Småbolag (Sverige) är en solid kandidat.

2 gillningar

Har du “PLUS Allabolag Sverige Index”, så räcker det med den, den innehåller samtliga småbolag aktier.

1 gillning

Nu gäller ju ämnet specifikt småbolag :wink: . Angående Plus så har de en OK mikrobolagsfond som man kan lägga en slant i också (räkna dock med att den svänger något mer än PLUS Allabolag i bägge riktningar):

Nordea global enhanced small cap
Passiv med aktiva inslag 0,77 % avgift.

den har även 1,15% investerad i plus mikrobolag sverige index. så plus alla bolag investerar 1.15% i sin egen fond : plus mikrobolags fond så man får lite extra bredd där.

Jag menade inte alls att plus allabolag är en dålig fond. Tvärtom. Men vill man ha småbolag är plus småbolag eller mikrobolag närmare målet :wink:

Jag har sedan länge haft SEB Sverigefond Småbolag C/R. Äger den hos SAVR där avgiften är 0.87 istället för 1.5%. Det är en aktiv fond som funnits länge och gått bra. I PPM äger jag Spiltan Småbolagsfond. Kollar man och jämför aktiva småbolagsfonder så är det rätt stor skillnad mellan hur vissa har gått. Amf Småbolag är ju billig men har väl inte direkt gått så bra. Enkelt att jämföra på Avanza. Så gå in där välj en som gått bra över tid.

Jag gillar och krydda en del portföljer med en svensk aktiv Småbolagsfond. Jag tror att det finns pålästa förvaltare som kan lyckas välja ut de bästa bolagen, eller kanske snarare välja bort de dåliga! :slightly_smiling_face: medan indexfonder måste köpa allt. Stockholmsbörsen är ju en liten börs och det borde finnas svenskar som har koll. Nu vet jag att jag går emot forskningen och gör det med en liten del av mitt sparande.

1 gillning

Visst frångår du forskningen. Sen är risken ju också att en aktivt förvaltad fond bytar förvaltare. Därmed inte sagt att svenska aktivt förvaltade småbolagsfonder per definition kommer gå dåligt. Dock som du säger kanske man ska hålla dessa hos den mäklare som har fonden till lägst avgift.

AMF Aktiefond Småbolag finns också. Låg avgift för att vara en aktivt förvaltad fond.

Edit: Ser nu att den nämnts ovan. Visst, den har inte gått jättemycket bättre än index men ändå överpresterat något. Ju högre avgift desto större risk för att bli besviken framöver oavsett hur fonden har gått historiskt tänker jag.

Sammantaget är det min uppfattning att man kommer längst i långa loppet med billiga småbolagsfonder så som AMF eller plus småbolag (eller varför inte plus mikrobolag till och med). Motbevisa gärna detta om ni sitter inne på information som visar på motsatsen🙂

Etf:er kanske är ett alternativ? T.ex ZPRV och ZPRX? Small cap value-fonder.

Diskuteras en del här.

1 gillning

Är det snart dags för en comeback för svenska småbolagsfonder? Ingen idé att fråga på detta forum för ingen vet hur marknaden kommer gå och köp brett och billig och var tyst :wink:

Jag sitter på lite PLUS i min lekhink, vore kul ifall den kunde hänga på OMX lite grann iaf men startat trögt i år trots att svenska börsen börjar starkt och räntan har sänkts mycket senaste tiden.

1 gillning

Tycker plus småbolagsfonder är tråkiga. Av stockholmsbörsens 330 bolag köper plus mikrobolag de 120 minsta. Småbolagsfonden köper de 220 minsta bolagen. Som jag har förstått det. Alla bolag Sverige köper alla 330 bolag. Aja, bra sparande ska vara tråkigt, ty tråkigast vinner! :slightly_smiling_face: