Vilka bra småbolagsfonder finns det?

Har ni några förslag på en bra småbolagfond? Har kikat runt lite och finns allt från låga till höga avgifter och jag känner mig lite vilsen :confused:

• PLUS Sverige småbolag
  • AMF småbolag
  • Handelsbanken globala småbolag index
3 gillningar

Frågan är om det går svara bättre och kortare på den här frågan än vad du gjorde här @Anonym. Ord och inga visor… :joy::rofl:

Haha :slightly_smiling_face:
Eftersom @Sara121 skrev att hon känner sig vilsen ville jag inte skriva mer än nödvändigt.
Men @Sara121 efterfrågade faktiskt bara en småbolagsfond.
Och då gjorde jag det @janbolmeson brukar kalla “att gå bananas” och drog till med tre stycken :sweat: :muscle:

Det är ju ändå Jul :wink: :santa: :deer: :deer: :christmas_tree:

3 gillningar

Handelsbanken globala småbolag index kostar äckligt mycket i total avg 0.71%. Det är riktigt fult att den kostar oss vanliga småsparare 0.60% i avg jämfört med storsparare som betalar 0.30% i avg. Finns det några andra indexfonder som gör likadant Jan? Den indexfonden borde kosta lika mycket för alla. Det kan man läsa klart och tydligt att vi småsparare betalar dubbelt så dyrt i avg! :thinking:. HSB gillar ta ganska bra betalt på egna indexfonder. Onödigt dyrt.

Tack så mycket för bra förslag @Anonym ! Jag såg att någon på “finansinsta” hade köpt Enter Småbolagsfond A. Denna har dock 1.76% i avgift hos Avanza :scream: Vad skulle skillnaden på den och t.ex. AMF Aktiefond Småbolag, som bara har 0.45% i avgift, vara?

2 gillningar

Haha, jag tycker det lite roligt med vilka referensramar vi har här i forumet. 0.71 är “äckligt mycket”. På sätt och vis kan jag hålla med, samtidigt som det är värt att komma ihåg att snittet för aktiefonder i Sverige ligger på runt 1.4 %. Jag tror till och med det kan ligga högre eftersom genomsnittsavgiften på 1.42 brukar inkludera de billigare indexfonderna.

För dig som vill förstå den avsky som @Jacke77 känner, kolla gärna vår kalkylator som visar skillnaden i pengar du får beroende avgiften:

Som svar på din fråga @Jacke77 - de flesta fonderna halverat sin avgift för institutionella ägare. Det kan de gör av den enkla anledningen att dessa aldrig har sina pengar på Avanza eller Nordnet. Avanza och Nordnet tar som regel mellan 30 - 60 % av fondavgiften. Det är ju t.ex. det som SAVR har siktat in sig på.

3 gillningar

Det är ändå en globalindexfond som är billigt sköta för banken.! Handelsbanken finns inte på Savr. Om jag köper fonden hos HSB den kostar mig ändå äckligt mycket. Samma med småbolags indexfonder över lag finns det ingen anlädning ha dyrare än 0.20% i avg. Det som kan kosta mer oss småsparare är transaktions avg. För de är det lika enkellt följa en småbolag eller global indexfond. Det sköts automatisk. Jag tycker om vi majoriteten undviker dyrare indexfonder än 0.20% i avg hade de tagit sig i kragen och sänkt avg. Problemet att det är svårt få folk på samma spår :thinking::+1:. Jag tycker att fonder som följer index och kostar 0.71% i avg är sällan bra långsiktigt. Samma med hållbaret. Sänk Spp Global Plus till 0.20% då blir det jätte många miljoner som strömmar in i fonden ganska snart. Index är alltid lika enkellt att driva. Bara att fonden är Hållbar behöver inte kosta dubbelt så mycket i avg för det.

Du är ändå för snäll Jan i din kalkylator när du jämför aktiv och passiv. Du utgår att aktiv hamnar alltid på index minus förvaltnings avg. Vi vet ändå att majoriteten av de aktiva hamnar under sitt index mer än minus avg långsiktigt. Det är inte så ovanligt att man får räkna 1% extra minus på det hela. Samtidigt som man tar mycket större risk då utgångspunkten är att du köper fonden med 1% premie från början. Lite rörigt men vet att du fattar det :shushing_face::joy::grin::+1:!

Skillnaden är att Enter över tid måste prestera mer än 1% bättre per år än AMF och PLUS för att det ska löna sig för dig. Kort historik på Enter jämfört med AMF som båda är aktivt förvaltade. Min strategi är att låta AMF och PLUS dela på småbolagskakan så får jag både bra billig aktiv förvaltning och billig indexförvaltning.

2 gillningar

Senaste året är avkastningen för Enter drygt 20 % högre än AMF då avgiften är avräknad.

Okej, men då verkar det ju bättre att välja den.

Om man köper en aktiv förvaltad småbolagsfond får man med bolag utanför Stockholmsbörsen (Nasdaq), First North etc. Det kanske är svårt/olämpligt med en indexfond på mer illikvida marknadsplatser?
Tror ni småbolagsfonder har möjlighet till bättre avkastning genom att investera i lovande bolag på mindre marknadsplatser?