Är iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) billigare än Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK?

Vilken är billigare?

Handelsbanken: 0,66%

iShares: 0,35% årlig förvaltningsvgift
0.25% courtage (om man köper mindre summor)
0.25% valuta växel avgift (för köp)
0.185% spread vid köp (halv)

Total kostnad vid köp = 0.685
Total kostnad vid sälj = 0.685

iShares har mycket bättre riskspridning (+3000 bolag vs 500).
Om man behåller small cap i 5 år, det blir billigare med iShares.

Räcknar jag rätt?

2 gillningar

Med dina siffror tror jag break even går vid knappt 3 år. Håller man längre än så då blir ETFen billigare.

Själv tycker jag ETFer gör mest nytta när det bara finns dyra fonder typ 1.5% fondavgift och högre. Då räcker det ofta med typ 1 års innehav för att det ska gå plus med ETF.

Men visst jämfört med dyrare indexfonder som HB små så kan det vara lönt så länge man är säker på att man håller ETFen i åratal :slight_smile:

Så här har jag räknat, håller den också

3 gillningar

Tack för bilden!

Du har inte räcknat med spread.

Nej jag vet har missat det, blir lite svårt att räkna på spread för den ändrar sig hela tiden.
Men man får iaf ett hum om när det börjar löna sig.
Det gäller att ens portfölj är satt för att det ska vara värt det så att man inte håller på och byter fram och tillbaka. Man måste bete sig som en institution nästan.

Jag månadssparar i fonden tills beloppet är tillräckligt stort för att få lite lägre courtage sen gör jag ett (1) köp in i ETFen och håller tillsvidare.
Rebalansering och sånt blir lite svårt. Den lär få drifta ett bra tag innan det är lönt att rebalansera.

Jag ser det som positivt ändå att man blir ”inlåst” under lång tid för då blir det verkligen köp och behåll

(Är det värt allt extra jobb istället för att bara köra en globalfond? Tveksamt haha)

1 gillning

Jag kör månadsspar direkt in i den ETFen med nordnets månadsspar, så slipper jag courtaget vid köp.
(sen slipper jag växlingsavgifter eftersom jag handlar i euro också, men det är utanför ämnet).

1 gillning

Kan man handla i euro på nordnet?!?

Jag bor i Finland

1 gillning

Index är oftast bra, men inte alla index.

Syftet med att köpa småbolag är att de som lyckas med att köpa rätt bolag (aktiv förvaltning) ofta får extra hög avkastning.
Det är högre risk i småbolag och de ger därför ofta högre avkastning.

Men, småbolagsindex ger inte extra hög avkastning!

Jämför Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK med S&P500 (största bolagen i USA).
Det gör du genom att klicka på våg-symbolen i grafen och sen välja S&P500 (på nordnet).

Inte heller iShares index etf för småbolag slår de stora bolagen.

Sätter de ihop ett småbolagsindex så att spararna inte får någon småbolagspremie för ökad risk, då är värdelöst att köpa in sig i det indexet.

Historisk avskatning förutsäger inte framtid avkastning.

Det finns flera anledning för att köpa fonder, inte bara högre avkastning. Risksprining är viktig. Man kan ocskå ha en preferens. Jag själv är inte så glad att ha 7% av mina pengar i en enstaka bolag, Apple.

2 gillningar

Som @michele.dorigatti säger, finns annat än att försöka maximera avkastningen.
Om man verkligen vill köpa hela höstacken, ser jag en bred småbolagsfond som ett komplement till t.ex. ACWI.

2 gillningar

Jag är inte negativ till småbolag, inte heller till diversifiering.

Men en småbolagsfond som inte ger småbolagspremie med lite högre avkastning för den högre risken, den ser jag som lurendrejeri.

Ett billigt alternativ kan vara AMF Småbolag

Du kan minska volatiliteten med massor med bolag, men inte öka avkastningen.

Avkastningen i ett index eller en portfölj är summan av alla innehavens procentuella utveckling gånger varje innehavs vikt.

Det är fler småbolag som inte håller måttet och försvinner, än stora bolag.

Tar man med skitbolagen finns ingen småbolagspremie och ingen förväntad högre avkastning, bara högre risk.

1 gillning

Om man nu är intresserad av att inte specifikt investera i Svenska småbolag är det väl inte ett bra alternativ till en världsmåbolagsfond?