Det har talats mycket om överavkasting genom faktormodellen. @janbolmeson brukar ofta prata om bl.a. småbolagseffekten, dvs. att småbolag som grupp överpresterar stora bolag över tid. I ett avsnitt redogör Ben Felix för problemen med denna strategi. Småbolagseffekten finns inte, inte om man inte rensar för små tillväxtbolag med låg lönsamhet. Fonder som gör denna rensning är få, ex. som ges är DFA, men dessa kommer vi dödliga inte åt. Så frågan är varför ska man som småsparare köra småbolagsfonder?
Det är en bra frågeställning och baserat på min undersökning landade jag i att jag inte vill ha globala småbolag. Detta då de inkluderar alla sorters bolag. Det som historiskt gett överavkastning är småbolag som samtidigt klassas som värdebolag. Det finns mig veterligen inga såna fonder, ergo har jag inget sådant någonstans.
Min tanke har inte varit att överprestera med att lägga till småbolag i portföljerna - snarare att få exponering mot dem och få en så stor höstack som möjligt. Men jag är öppen för att jag har fel i det resonemanget.
Bygga en riktig faktor-portfölj är i princip omöjligt i Sverige, så då får vi fokusera på det som funkar här.
Det resonerades väl kring att svenska småbolag som grupp beter sig ungefär som svenska investmentbolag när ni gjorde investmentbolags-avsnitten?
Diversifiering och högre risk kanske? Även småbolag inte skulle öka den riskjusterade avkastningen (vilket inte verkar vara självklart) så är det ju ett sätt att öka risken i sin portfölj utan att behöva använda belåning.
Det stämmer. Tror det var @Daniel_Nilsson eller någon annan som kom med den observationen. Men det handlar ju om svenska småbolag.
Meningen med att ha med småbolag i sin portfölj är för att man vill efterfölja marknadsvikt.
Är det verkligen nödvändigt att ha med småbolag i sin portfölj? I min mening nej, då man tenderar att få rimlig/adekvat exponering mot aktiemarknaden med sina normala globala indexfonder, e.g LF Global, Avanza Global m.m.
Vad Ben Felix syftar på är “myten” om att småbolag överpresterar stora bolag. Möjligen gör det de som helhet (beroende på källa, region, tidsperiod e.t.c), men den lilla överprestation som tenderar att komma med småbolag brukar ätas upp av den högre avgiften ändå (Handelsbanken Gl småbolag har 0.4% högre avgift än en vanlig global indexfond!!).
Dock har man sett att om man sorterar småbolag in i två kategorier, värde och “icke-värde”, så har små värdebolag historiskt överpresterat global index. Detta kallar vi för faktortilt eller faktorinvestering och detta är vad Felix syftar på.
Tyvärr finns inga fonder för oss dödliga (i Sverige) som kommer med denna faktortilt. Men det går dock att komma åt dessa små värdebolag genom ETF:er. De två bästa i min mening är:
- ZPRX
- ZPRV
Små värdebolag tenderar att komma med högre risk mätt i form av volatilitet, men med högre förväntad avkastning. (Nu kan man också diskutera om man nu identifierat denna faktor, kommer den verkligen att fortsätta vara sann i framtiden?)
Sen bör man även tänka på om man som småsparare bör ens faktorinvestera i små värdebolag. Dessa kommer som sagt med större svängningar, kan endast köpas i form av ETF:er vilket leder till courtagekostnader (utöver årlig kostnad), samt att det kan ta 10+ år innan man får betalt för den extra risk man tagit.
Jag anser att man som ung med en sparhorisont på 20+ år, har möjligenheten att faktorinvestera mot små värdebolag. Men man bör fråga sig om man verkligen kan hålla en investering i 20 år utan att ändra på något…
Då kan man ju helt enkelt investera i såna istället
Nordamerikanska investerare (som ex. Ben Felix) är väldigt hemmablinda och målar samtidigt med för bred pensel, det är antingen hemmamarknaden eller hela världen som gäller. För dem är Europa en marknad, trots att vi som lever här aldrig skulle likställa den italienska eller spanska marknaden med den svenska. Värt att ha i åtanke när man tar del av deras material.
Just nu har jag denna aktiva småbolagsfond, men den utgör bara dryga 1% av min portfölj.
Man måsta ha aktivt förvaltade småbolagsfonder för att de ska sålla bort dåliga bolag som inte håller i längden.
Eftersom den plaserar i USA finns ett visst “skydd” i USD när kronan faller.
Handelsbanken har DFA-fonder
Här är en tråd från ett annat ekonomiforum där medlemmarna försökt hitta lösningar på problemet.
https://community.rationalreminder.ca/t/search-for-an-ideal-ucits-eu-factor-portfolio/3340